در فروشگاه‌های اردن؛

"برادران" سوری حق خرید آبمیوه ندارند!

دوشنبه 24 خرداد 1395 - 18:01

جلوگیری از خرید آب میوه اردنی توسط آوارگان سوری، واکنش‌های متفاوتی را در میان کاربران صفحات اجتماعی برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تصویری که در یک فروشگاه اردنی ثبت شده، تابلویی را نشان می دهد که بر اساس آن، آوارگان سوری حق خرید برخی انواع مواد غذایی به ویژه آب میوه را از تعاونی های دولتی اردن ندارند. 
گزارش پایگاه اینترنتی "عربی 21" حاکیست، کاربران صفحات اجتماعی سوال های زیادی درباره علت این اقدام تبعیض آمیز در اردن مطرح کرده اند.
در عکسی که منتشر شده مشخص است که در یکی از فروشگاه های تعاونی اردن و در قسمت آب میوه ها، تابلویی نصب شده که بر روی آن آمده است: "خرید انواع شیرینی و بیسکویت، آب نبات، آب میوه و چیپس برای برادران سوری ممنوع است"!
کاربران اردنی و سوری در صفحات اجتماعی با ابراز انزجار از این اقدام، آن را تلاش برای محروم کردن آورگان سوری از خرید نیازهای کودکان و حتی بزرگسالان در ماه مبارک رمضان دانستند، اما سازمان شرکت های تعاونی اردن با مطرح کردن ادعایی، علت این اقدام را نه محروم کردن آوارگان از خرید برخی کالا بلکه به خاطر توافق بین المللی دانست که محدودیت هایی را در این زمینه برای سازمان مزبور ایجاد می نماید.   
"محمد القیسی" سخنگوی سازمان شرکت های تعاونی اردن در این باره گفت: توافق امضا شده میان این نهاد و برنامه جهانی غذا حاوی شرط عدم فروش کالاهای "لوکس" به آوارگان سوری است و ما فقط حق فروش کالاهای اساسی مانند برنج و شکر را به آنان داریم.
وی افزود: فاکتور خرید کالاهای اساسی از سوی آوارگان سوری برای برنامه جهانی غذا ارسال می شود که در صورت تخلف از توافق مزبور و خرید کالاهای لوکس، مسئولیت هر گونه ضرر و زیان به دوش سازمان شرکت های تعاونی اردن بوده و مجبور به پرداخت آن می باشیم، چون برنامه جهانی غذا هزینه آن را نمی پردازد.      
القیسی ادعا کرد: آوارگان سوری از این توافق که خواستار عدم خرید برخی انواع کالا که شامل توافق مزبور نیست، آگاهند.
این در حالی است که کاربران صفحات اجتماعی از برنامه جهانی غذا تعدیل توافق امضا شده با اردن برای تامین نیازهای غذایی آوارگان سوری به ویژه در ماه مبارک رمضان را خواستار شده اند که با افزایش تقاضا برای چنین کالاهایی مواجهند.
"سمیر قاسم" یک کاربر صفحه اجتماعی در "فیسبوک" نوشت: یعنی اگر یک آواره سوری با کودکانش وارد تعاونی شد و فرزندانش آب میوه خواستند باید به آنان بگوید؛  "فرزندانم، برنامه جهانی غذا بر اساس توافق اجازه نمی دهد، آب میوه بردارید"؟!!
کاربر دیگری به نام "میمونه ابو عامر" نیز نوشت: هر یک از ما اگر به جای این آوارگان سوری بودیم که اجازه خرید برخی انواع کالا را نداشتیم، موضعمان چه بود؟ باید به سازمان جهانی غذا برای تعدیل توافق فشار آوریم، یک قوطی آب میوه یا یک بسته چیپس این سازمان را ورشکست نمی کند، از خودتان خجالت نمی کشید؟ واقعا شرم آور است!
اما یک کاربر دیگر اردنی هم با تلاش برای توجیه این "تبعیض" نوشت: شرکت تعاونی اردنی این تابلو را زده تا از بروز هرگونه مشکل و تلف شدن وقت هنگام محاسبه جلوگیری شود. چند بار دیدم وقتی صندوقدار کالاهای خریداری شده توسط برادران سوری را جدا می کرد، کلی مشکل ایجاد شد و وقت تلف شد.  


7- 206- 201

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها