سعد حریری خطاب به حزب الله: به دادمان برسید!

سعد حریری خطاب به حزب الله: به دادمان برسید!
يکشنبه 30 خرداد 1395 - 11:44

سعد حریری، رهبر جریان المستقبل لبنان، که با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می کند، برای نجات خود و جریانش دست به دامان حزب الله شده است.

به گزارش پایگاهع خبری شبکۀ العالم، روزنامۀ لبنانی "الاخبار"، در تحلیل وضعیت کنونی سعد حریری، نوشت:

با وجود اینکه برخی از اعضای جریان المستقبل، وابسته به سعد حریری، برای متوقف کردن مذاکره با حزب الله تلاش می کنند، ولی برخی دیگر از اعضای این جریان اعتقاد دارند که نجات المستقبل در دست حزب الله است. برخی از مسئولان جریان المستقبل پس از ناکامی این جریان در انتخابات شوراهای شهر لبنان، سعد حریری و همراهان میانه روی خود را عامل کاهش پشتوانۀ مردمی و تشدید رقابت درون حزبی برای کسب پست و مقام معرفی کردند. این دسته از مسئولان المستقبل خواستار توقف مذاکره با حزب الله و عدم حمایت از نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری هستند و معتقدند که اولین گام برای بهبود روابط حریری و طرفدارانش توقف مذاکره با حزب الله و عدم حمایت از نامزدی فرنجیه است.

حریری به محض پایان انتخابات بار دیگر زبان به انتقاد شدید از حزب الله، ایران و سوریه گشود؛ زیرا این همان چیزی است که طرفدارانش می خواهند. نمایندگان المستقبل در مجلس هم بیکار ننشستند و حزب الله را عامل انفجار تروریستی منطقه فردان شهر بیروت، در روز یکشنبه هفته گذشته، معرفی کردند.
کارشناسان معتقدند که المستقبل هر چند در ظاهر با حزب الله دشمنی می کند ولی در خفاء به دنبال کمک گرفتن از حزب الله است. برای نمونه، حریری چند روز پیش سخنانی درباره لزوم مذاکره با حزب الله برای کاستن مشکلات لبنان به زبان آورد. این سخنان آن دسته از حامیان حریری را که مخالف مذاکره با حزب الله هستند، ناامید کرد. این مذاکرات می تواند آینده ساز باشد و المستقبل، که با دستور عربستان حرکت می کند، از طریق آن می تواند خواسته های خود را به حزب الله منتقل کند.
به اعتقاد کارشناسان، حال و روز المستقبل نشان می دهد که این جریان وضعیت خوبی را پشت سر نمی گذارد؛ زیرا هم گرفتار مشکلات درونی است و خزانۀ شاهانه اش به علت پا پس کشیدن حامی سعودی اش تهی شده - یا در آستانۀ تهی شدن - است. اوضاع سیاسی و اجتماعی جریان هم در لبنان مساعد نیست. این اوضاع تأثیر نامطلوب خود را در این جریان گذاشته است. از سوی دیگر، المستقبل نتوانسته است از آب گل آلود بحران سوریه چیزی به دست بیاورد. در مسألۀ کرسی ریاست جمهوری هم به آنچه دلخواهش است، نرسیده است و اگر میشل عون برای این کرسی نامزد شود، مشکلات المستقبل بیشتر هم خواهد شد.
بنابراین، بهتر است که المستقبل از حزب الله برای حل توافقی مسألۀ قانون انتخابات و نیز کرسی ریاست جمهوری کمک بگیرد تا حریری بتواند زمینه را برای بازگشت خود به بدنه دولت فراهم و اوضاع درونی جریان خود و نیز وضعیت مالی و سیاسی اش را ساماندهی کند.

214-220

پربیننده ترین خبرها