تحقیر قطری ها توسط مجری تلویزیون مصر

يکشنبه 30 خرداد 1395 - 19:35

العالم - مجری مصری با انتقاد از بیانیه ای که وزارت خارجه قطر در واکنش به گنجاندن نام کشورش در پروندۀ جاسوسی "محمد مرسی" صادر کرده است، گفت که قطر دولت نیست!.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "احمد موسی" در برنامه شبکۀ مصری "صدی البلد" با لحنی کنایه آمیز گفت: بیانیه ای از وزارت به اصلاح خارجۀ قطر به دست من رسیده که توسط شخصی به نام احمد صادر شده که نمی دانم در آنجا چه کاره است.
وی افزود: از وزارت خارجۀ مصر خواهشمندیم که جواب محکم و دندان شکنی به این بیانیه بدهد، چون قطر نه دولت است نه قانون دارد و نه عدالت در آن معنایی دارد و اگر بخواهند خود را با ما مقایسه کنند الحمدلله ما دولتی متین و دارای تاریخ طولانی هستیم.
احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجۀ مصر نیز در واکنش به بیانیۀ همتای قطری خود گفت: صدور چنین بیانیه هایی از قطر که در طول سالیان از هیچ کوششی برای دشمنی با ملت، دولت و نهادهای مصر دریغ نکرده چیز عجیبی نیست.
براساس رای دادگاه جنایی قاهره که دیروز(شنبه) صادر شد ، محمد مرسی رئیس جمهوری برکنارشده مصر و 2 تن دیگر از متهمان پرونده جاسوسی برای قطر به حبس ابد محکوم شدند و حکم اعدام 6 نفر از متهمان این پرونده که پیشتر برای تایید مفتی مصر فرستاده شده بود، پس از تایید مفتی، نهایی شد.
دادگاه جنایی قاهره همچنین محمد مرسی و 7 تن دیگر از متهمان این پرونده را به اتهام سرقت اسناد امنیت ملی و فروش آن به شبکه الجزیره قطر به 15 سال حبس محکوم نمود. قطر، آوردن نام این کشور در حکم صادره علیه محمد مرسی را محکوم کرد.
پس از صدور این مقام های قطر، آوردن نام این کشور در حکم صادره علیه محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر را که در آن وی به جاسوسی برای قطر متهم شده است، محکوم کردند.
احمد الرمیحی رئیس دفتر رسانه ای وزارت خارجه قطر گفت: این حکم عاری از صحت بوده و با عدالت و حقیقت مغایرت دارد؛ زیرا شامل ادعاهایی گمراه کننده و مغایر با سیاست های دولت قطر در قبال کشورهای دوست از جمله مصر است.
وی افزود: متهم کردن محمد مرسی رئیس جمهوری سابق و برخی خبرنگاران به جاسوسی برای قطر از اصل، مردود است.
مدیر دفتر رسانه ای وزارت خارجه قطر خاطرنشان کرد که البته صدور چنین احکامی عجیب نیست؛ زیرا دادگاه های مصر در طول دو سال گذشته برای بیش از یکهزار متهم، احکام اعدام و حبس ابد صادر کرده اند که این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر این کشور لغو شده است.
این مقام قطری تأکید کرد که چنین احکامی فاقد عدالت است و خدمتی به تحکم روابط برادرانه میان کشورهای دوست نمی کند.
احمد الرمیحی تصریح ساخت که این احکام، پیشینه خطرناکی برای روابط میان کشورهای عربی به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد که قطر جزو نخستین کشورهایی بود که از زمان وقوع انقلاب 25 ژانویه، در کنار ملت مصر ایستاد.

202-201-9

پربیننده ترین خبرها