حادثه ای که دهها هزار ژاپنی را علیه آمریکا برانگیخت

حادثه ای که دهها هزار ژاپنی را علیه آمریکا برانگیخت
دوشنبه 31 خرداد 1395 - 08:54

تجاوز به یک زن و قتل او، جرقه اعتراضهای دوباره به حضور نظامی آمریکا در ژاپن و بزرگ ترین تظاهرات ضد آمریکایی طی 20 سال اخیر را زد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شمار زیادی از ساکنان جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن روز یکشنبه ۳۰ خرداد  (۱۹ ژوئن) در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی دست به تظاهرات زدند. 

ماجرای تجاوز به یک زن جوان و 20 ساله، و قتل او، زخمی کهنه را دوباره باز کرد گفته می شود کهن در این ماجرا یک پرسنل نیروی دریایی آمریکا در این پرونده متهم شده است.

وقوع این جنایت باعث شد ده ها هزار شهروند ژاپنی بار دیگر در اعتراض به حضور نظامی آمریکا، در این جزیره به خیابان ها بیایند.

در میان تظاهرکنندگان کاترین جین فیشر، زن استرالیایی که در سال ۲۰۰۲ توسط یک نظامی آمریکایی نزدیک پایگاه دریایی یوکاسوکا مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود نیز حضور داشت.

بی بی سی تأکید کرد که این بزرگترین اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن در دو دهه گذشته است و فرماندار اوکیناوا نیز خود در صف اول این اعتراضات حضور یافت.

جزیره اوکیناوا که یکی از جبهه های اصلی نبرد ژاپن در جنگ جهانی دوم به شمار می رفت، اکنون در حدود ۵۰ هزار تبعه آمریکایی در آن زندگی می کنند که ۲۶ هزار نفر از آنها را نیروهای نظامی تشکیل می دهند. آمریکایی ها مساحت حدود یک پنجم این جزیره را در اختیار دارند. پایگاه نظامی آمریکا در مزکز این جزیره و در منطقه پر جمعیت قرار دارد.

مخالفان همچنین به جابجایی پایگاه "فوتما" مهم ترین پایگاه نظامی آمریکا در این جزیره اعتراض دارند. تصمیم به انتقال این پایگاه به منطقه ای دور افتاده پس از تجاوز سه نفر از نیروهای آمریکایی به یک دختر 12 ساله ژاپنی در سال 1995 گرفته شد اما معترضان معتقدند که این امر نیز نشانه تداوم اشغال اوکیناوا است.

معترضان می گویند مساله فقط اعتراض به وجود پایگاه نظامی آمریکا نیست بلکه باید با آمریکایی هایی که در ژاپن مرتکب جرم می شوند، همان گونه برخورد شود که یک ژاپنی در آمریکا مرتکب جرم می شود.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها