بازجوی آمریکایی فاش‌کرد: صدام را این‌گونه پیدا کردیم

بازجوی آمریکایی فاش‌کرد: صدام را این‌گونه پیدا کردیم
جمعه 4 تير 1395 - 09:47

العالم - بازجوی ارتش آمریکا در زمان تجاوز به عراق در سال 2003، چگونگی پیدا کردن مخفی گاه صدام را فاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش آمریکا، برای یافتن صدام "اریک مادوکس" را به عنوان بازجو مامور کرده بود و او و گروهش، ضمن بازداشت عراقی ها از آن ها بازجویی می کرد تا سرنخی از محل اختفای صدام بیابند.

اریک مادوکس

مادوکس گفت: "بازجویی های ما، بر خشونت یا شکنجه استوار نبود، بلکه حتی گاهی بر اساس مذاکره بود. ما فقط می خواستیم تصمیم درونی آن ها را تغییر دهیم و تشویقشان کنیم که دیگر با صدام  همکاری نکنند تا بتوانیم به اطلاعاتی دست یابیم."

پس از چند ماه بازجویی از محافظان شخصی و افراد خانواده صدام، سرانجام مادوکس با یک عراقی مواجه شد که محل پنهان شدن صدام را می شناخت، مادوکس او را قانع کرد رازی را که تمام جهان منتظر افشای آن بود، فاش کند.

پس از مدتی کوتاه، نیروهای آمریکایی به کشتزاری واقع در نزدیکی شهر تکریت یورش بردند و آن جا، صدام را در گودالی زیر زمین، یافتند.

مادوکس در گفت وگو با سی ان.ان، در خصوص بایسته های بازجویی، آن ها را بر پنج دسته تقسیم کرد و گفت: مذاکرات، گاهی بیشتر از شکنجه یا خشونت جواب می دهد و عملاً شناسایی مکان پنهان شدن صدام نیز با مذاکرات حاصل شد.

وی افزود: باید تشخیص دهیم که بازجویی شونده چرا حرف نمی زند و از چه چیزی می ترسد، وقتی این مساله مشخص شود، می توان آن ترس را از بین برد و اطلاعات لازم را به دست آورد.

بازجوی سابق ارتش آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد: شاید برای دستیابی به اطلاعات، از نظر زمانی، فرصت اندکی داشته باشید، اما در هر صورت، نباید فراموش کرد که گوش فرادادن و همدردی با بازجویی شونده، از اهمیت زیادی برخوردارند. باید خود را جای او بگذاری آن گاه به خانواده و دوستان و نیازهایش می رسی، این گونه مسائل می تواند ما را در دانستن این که چه چیزی را باید در مذاکرات بگنجانیم، یاری می کند.

وی در ادامه افزود:  در اکثر مواقع، شخص بازداشت شده، نیازمند آن است که راه حل مشخصی برای مشکل ببیند، در واقع وقتی زندانیان باور نکنند که آن ها را کمک خواهی کرد، مسائل بسیار پیچیده تر خواهد شد. بنابراین همواره باید کورسوی امیدی به آنان داد.

مادوکس سپس هشدار داد:هیچ گاه با شخصی که از او بازجویی می کنی، دوست نشو. همدردی و داشتن رویکرد مثبت به این معنی نیست که با او دوست شوی، زیرا در آن صورت، دیدگاه بی طرفانۀ خود را که بر اساس به دست آوردن اطلاعات استوار است، از دست خواهی داد و به این ترتیب ماموریت شکست خواهد خورد.

بازجوی سابق ارتش آمریکا در پایان خاطر نشان کرد: شخص بازجویی شونده، در هنگام بازجویی در اوج هوشیاری خواهد بود و همه حرکات و سکنات تو را زیر نظر خواهد گرفت و هر حرفی که می زنی را به دقت گوش خواهد کرد. بازجو، می تواند از این مساله به نفع خود بهره ببرد و رفتار و گفتاری ساده در اقدامات خود بگنجاند که بازجویی شونده را بفریبد و به این صورت، نتیجه به نفع بازجویی کننده رقم بخورد.

205-9

پربیننده ترین خبرها