شکایت از اردوغان در آلمان

شکایت از اردوغان در آلمان
سه شنبه 8 تير 1395 - 10:54

خانواده های 2 شهروند تُرکیه ای که بین سال های 2015 و 2016 به دست ارتش ترکیه کشته شدند ، از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور به دادگاه های آلمانی شکایت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روسیا الیوم، بریتا اِدِر و پِترا دِرْویشاج وکلای خانوادۀ این دو شهروند ترکیه ای اعلام کردند که نیروهای ارتش این کشور در شهر جیزره در جنوب شرق این کشور هنگام درگیری سنگین با کُردهای مسلح بین دسامبر 2015 و مارس 2016 این دو شهروند را کشتند.
دولت ترکیه در شهر جیزره رفت و آمد را ممنوع کرده است.
نمایندگان پارلمانی حزب "دی لینکه" و مراکز حقوق بشر آلمان از دادخواست تقدیمی به دستگاه قضایی که اردوغان در آن متهم به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت ضد بشری شده است، حمایت کرده اند.
وکلای مدافع اعلام کردند که مقامات کشوری و لشکری ترکیه به علت ارتکاب جنایات جنگی و ضد بشری در درگیری های مسلحانه شهر جیزره باید تحت پیگرد قرار بگیرند درگیری هائی که باعث کشته شدن 178 شهروند شد شهروندانی که به غارها پناه برده بودند و اجساد سوختۀ آنها پیدا شد.
وکلای مدافع افزودند: ارتش ترکیه در درگیری های شهر جیزره ورودی غارها را با بنزین آغشته کرد سپس بنزین را آتش زد همچنین با سلاح های سنگین مردم عادی را به قتل رساند و اجساد آنها را به آتش کشید.
احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه نیز به دست داشتن در درگیری های خونین شهر جیزره متهم شده است.
ارتش و پلیس ترکیه روز 14 دسامبر 2015 همه ورودی های شهر جیزره را که هم مرز با سوریه و عراق است و 120 هزار نفر جمعیت دارد ، مسدود کردند تا نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) را از این شهر بیرون کنند.
دولت ترکیه پ ک ک را به نصب ایست های بازرسی در شهر جیزره و اعلام خومختاری در این شهر متهم کرد. 
دولت ترکیه سرانجام اوایل مارس 2016 منع رفت و آمد را در شهر جیزره تا حدودی لغو کرد.
مرکز حقوق بشر ترکیه مارس 2016 اعلام کرد که حداقل 178 شهروند تُرک در درگیری های مسلحانه شهر جیزره کشته شدند و ده ها هزار نفر از مردم شهر نیز منازل خود را ترک کرده اند.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها