پوتین، سرانجام، با اردوغان گفتگو کرد

پوتین، سرانجام، با اردوغان گفتگو کرد
چهارشنبه 9 تير 1395 - 19:53

رئیس جمهوری روسیه پس ازماه ها تنش در روابط کشورش با ترکیه، برای نخستین بار با رئیس جمهور این کشور گفتگو کرد.

" ولادیمیر پوتین" و" رجب طیب اردوغان" رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه، روز چهارشنبه ( 9 تیر) برای اولین باراز زمان متشنج شدن روابط میان دو کشور با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند. روابط دو کشور، از 3 آذرماه سال گذشته، به دنبال سرنگونی هواپیمای سو - 24 روسیه ازسوی نیروی هوایی ترکیه، متشنج شده بود.

کاخ کرملین، با  صدور بیانیه ای، نوشت که پوتین دولت روسیه را مکلف می کند تا مذاکره با ترکیه را درباره از سرگیری همکاری دوجانبه در زمینه تجاری، اقتصادی و دیگر بخش های آغاز کنند.

دربیانیه کرملین، که "راشا تودی" آن را منتشر کرده، آمده است روسیه محدودیت های اعمال شده درزمینه سفر گردشگران روس به ترکیه را لغو خواهد کرد.

دربیانیه یاد شده همچنین آمده است " از دولت ترکیه انتظار می رود که تدابیر بیشتری برای تضمین امنیت شهروندان روس دراراضی ترکیه اتخاذ کند".

براساس این بیانیه، رئیس جمهوری روسیه در این گفت و گوی تلفنی، کشته شدن عده ای از مردم بیگناه را درحمله تروریستی شب گذشته درفرودگاه آتاتورک استانبول تسلیت گفت و ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، برای مجروحان این حمله نیز آرزوی بهبود کرد.

در بیانیه کاخ کرملین اشاره شده است که دو طرف، در این گفتگوی تلفنی، برلزوم تقویت همکاری بین المللی برای مبارزه با خطر تروریسم، که تهدیدی برای همّ کشورهاست، تاکید کردند.

پوتین در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد پیامی که اردوغان قبلاً برای وی فرستاده بود، زمینه را برای پشت سرگذاشتن بحران روابط دو طرف و از سرگیری همکاری مشترک با ترکیه درخصوص مسائل بین المللی ومنطقه ای فراهم کرده است.

215-220

پربیننده ترین خبرها