محرومیت یک نسل فلسطینی‌ها از ورود به قدس

پنج‌شنبه 10 تير 1395 - 14:49

رژیم صهیونیستی با صدور قوانین نژادپرستانه و جداسازی شهر اشغالی قدس از سایر مناطق فلسطینی یک نسل از فلسطینیان را از ورود به قدس محروم کرده است.

"فارس الصرفندی" خبرنگار شبکه العالم از رام الله گزارش داد: درحالی که شهروندان فلسطینی روز جهانی قدس مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را گرامی می دارند؛ یک نسل کامل از فلسطینیان از ورود به شهر قدس و اقامه نماز در مسجد الاقصی محروم شده است، زیرا به اکثر فلسطینی هایی که بعد از سال 1990 میلادی متولد شده اند - به خاطر اقدام صهیونیست ها در جداسازی شهر قدس از سایر مناطق- فرصت داده نشده است تا به زیارت مسجد الاقصی بروند.

در سال 1990 میلادی، مسئولان رژیم صهیونیستی دستوری نظامی را صادر کردند که دسترسی ساکنان کرانه باختری به شهر اشغالی قدس را ممنوع می کند؛ مگر اینکه با مجوز ویژه صادره از اداره مدنی این رژیم و دستور دستگاه امنیتی داخلی این رژیم "شاباک" باشد.

احمد عوکل یکی از جوانان فلسطینی است که در آن زمان یک سال عمر داشت اما امروز 25 سال سن دارد. این جوان از 20 سال پیش یا بیشتر نتوانسته است وارد قدس شود و خود را به مسجد الاقصی برساند. یک نسل کامل از جوانان نظیر این جوان فلسطینی وجود دارد که به بهانه های امنیتی از ورود به قدس محروم شده اند.

احمد عوکل به خبرنگار العالم گفت: وقتی حتی قبه الصخره را از دور می بینم، اشک از چشمانم سرازیر می شود؛ چه رسد به اینکه وارد مسجد الاقصی شوم و آن را از داخل ببینم. من در کل عمرم وارد مسجد الاقصی نشده ام و آن را از نزدیک ندیده ام. شاید وقتی پنج سالم بود، وارد قدس شده باشم. یعنی 20 سال است که اجازه ورود به قدس را ندارم.

وقتی رژیم اسرائیل کار ساخت دیوار نژادپرستانه در سال 2002 میلادی را آغاز کرد، با این کار در راستای تکمیل طرح خود برای محاصره کامل شهر قدس و پایان دادن به ارتباط و پیوستگی آن با محیط اسلامی این شهر گام بر می داشت اما نقشه بعدی بیرون راندن فلسطنی ها از اراضی خود به عنوان مقدمه ای برای اعلام شهر قدس به عنوان یک شهر یهودی بود.

جمال جمعه هماهنگ کننده فراخوان مردمی مقاومت در برابر ساخت دیوار نژادپرستانه و شهرکسازی به خبرنگار العالم گفت: روند جدا سازی قدس طی این چند روز یا چند سال اخیر صورت نگرفته است بلکه این روند از زمان اشغال قدس در سال 1967 میلادی تداوم داشته است. از همان روز اول، اشغالگران کار یهودی سازی قدس را با برچیدن محله الشرف و مجله المغاربه در بخش قدیمی این شهر و ساخت یک شهرک یهودی نشین در محل آنها، آغاز کردند.

پربیننده ترین خبرها