افتضاح جدید آمریکا در سوریه!

افتضاح جدید آمریکا در سوریه!
جمعه 11 تير 1395 - 11:41

عناصر مسلحی که توسط آمریکایی ها آموزش دیده و تسلیح شده اند، این بار در "البو کمال" آبروی حامی خود را بردند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم،  شمار زیادی از عناصر چترباز توسط هوابرد آمریکا در البوکمال در حومه شرقی دیرالزور واقع در مرز سوریه و عراق فرود آمدند اما چند ساعت نگذشت که توسط عناصر گروه تروریستی داعش بسیاری از آنان کشته شدند.
شبکه تلویزیونی المنار ضمن اعلام این مطلب افزود که این اولین عملیات چتربازی شکست خورده آمریکا در سوریه نیست. در اواخر سال 2015 جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا شهرک الشعفه در نزدیکی شهر البوکمال را هدف قرار دادند. در همان زمان گزارش هایی دربارۀ عملیات فرود چتربازان نیروی زمینی ائتلاف در نزدیکی دشت التنک انتشار یافت بدون آنکه به هدف و دستاوردهای این عملیات اشاره ای شود.
عناصر مورد حمایت آمریکا که این بار نام "ارتش جدید سوریه" را به خود گرفته و ضمن سپری کردن آموزش های حرفه ای، اموال هنگفتی برای تجهیز آنان هزینه شده بود، در عملیات خود در سوریه شکست خورند. این موضوع بار دیگر شکست برنامه آموزش مخالفان مسلح سوری ظرف دو سال گذشته را در اذهان تداعی کرد. آمریکا نیم میلیارد دلار را صرف برنامه آموزش گروه های مسلح کرد اما این نیروها نتوانستند کاری از پیش ببرند و در نتیجه شکست این برنامه اعلام شد.
موضوع نبرد آمریکایی ها و ائتلاف غربی با داعش همواره سوال های بسیاری در مورد میزان جدی و موفقیت آمیز بودنش برمی انگیخت . ائتلاف متشکل از دهها کشور با امکانات بسیار به مدت بیش از دو سال به حملات هوایی تکیه کرد اما در صحنه عملیات نتوانست به موفقیت دست یابد و هر گاه که عناصر مسلح وابسته به خود را برای درگیری مستقیم با داعش فرستاده حادثه ای مانند شکست  البوکمال تکرار شده است.
دفتر رسانه ای گروه موسوم به "ارتش جدید سوریه " اعلام کرد که اولین عملیات فرود هوایی عناصرش را در حومه شهر البوکمال در پشت مواضع داعش، با استفاده از بالگردهای ائتلاف بین المللی به اجرا درآورده است. این گروه مدعی شد که در حومه البوکمال بر چند منطقه تسلط یافته است.
اما اطلاعات موجود از ابعاد گسترده فاجعه ای حکایت دارد که این عملیات با آن مواجه شده است. صدها تن از عناصر به اصطلاح ارتش جدید سوریه که توسط هواپیمای آمریکایی "هیروکولیس سی 130" بر فراز فرودگاهی در نزدیکی البوکمال با چتر فرود آمده اند، در دام داعش گرفتار شدند و دهها تن از آنان و دهها عنصر دیگر به اسار گرفته شدند. شماری از آنها نیز در صحرا پا به فرار گذاشتند.
اطلاعات یاد شده همچنین حاکی از آن است که ارتش جدید سوریه در شرق این کشور توسط آمریکایی ها و اردنی ها تشکیل شد و مهم ترین هدف آنها تسلط بر گذرگاه های مرزی و دستیابی به یک هدف راهبردی بزرگ است.
به نوشته السفیر، هزاران جنگجوی ارتش جدید سوریه اسلحه و تجهیزات نظامی خود را به طور کامل از آمریکا دریافت کرده اند. از جمله تسلیحات دریافت شده می توان به تفنگ "ام 16 ای تو" و تفنگ های تک تیرانداز ام 14 اشاره کرد که در میان تجهیزات نظامی آمریکا مدرن ترین به شمار می آیند.
ارتش جدید سوریه یک گروه بیست نفره از مشاوران خارجی که اکثرشان اردنی هستند، را به همراه دارد. آنان از اکتبر گذشته آموزش های خود را در دانشکده نیروهای ویژه عبدالله دوم جهت انجام این عملیات فراگرفتند.
اطلاعات حاکی است که هدف از استقرار عناصر به اصطلاح ارتش جدید سوریه برقراری تماس میان نیروهای عرب هوادار خود در جنوب شرق سوریه با نیروهای کرد در شمال شرق در منطقه الشدادی و کامل کردن حلقه محاصره در اطراف عناصر داعش در منطقه است.
عناصر مسلح وابسته به آمریکا، علی رغم حمایت هوایی جنگنده های ائتلاف بین المللی، تا کنون در صحنه عملیات چیزی جز شکست و فرار به دست نیاورده اند.
 

209-220
 

پربیننده ترین خبرها