چرا اروپا 13 سال انتحاری استانبول را دستگیر نکرد؟

چرا اروپا 13 سال انتحاری استانبول را دستگیر نکرد؟
جمعه 11 تير 1395 - 11:52

یک منبع امنیتی روس اعلام کرد احمد چاتایف مظنون طراحی حملات اخیر فرودگاه بین المللی شهر استانبول در طول 13 سال گذشته با اغماض مسئولان تعدادی از کشورها درحال تردد در سطح جهان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، به نقل از پایگاه "سوریا الان"، این منبع روس اعلام کرد چاتایف در طول 13 سال گذشته در اروپا و کشورهای مستقل مشترک المنافع با به همراه داشتن سلاح درحال تردد بوده است. این تردد با تساهل کامل مسئولان شماری از کشورها همراه بوده است؛ زیرا این کشورها ترجیح داده اند که صرفا برای ضربه زدن به روسیه، از فعالیت های غیرقانونی و خطرناک چاتایف چشم پوشی کنند.

به گفته این منبع، حملات استانبول نشان داد همه کسانی که چاتایف را آزاد کردند و همه فعالان حقوق بشری که برای آزادی او جنگیدند، مزدوران تروریست ها و مسئول قتل گروهی مردم در فرودگاه آتاتورک استانبول هستند.

به نوشته رسانه های ترکیه، چاتایف چچنی تبار و متولد 1980 هست که در جنگ دوم چچن علیه نیروهای روس شرکت داشت.

روزنامه های روسیه نیز در این باره نوشتند که این کشور در سال 2003 میلادی خواهان بازداشت بین المللی چاتایف شد؛ زیرا او نماینده "دوکو عمروف"، سرکرده گروه تروریستی امارت قفقاز، در اروپا به شمار می رفت اما در همین سال، اتریش به او پناهندگی داد.

چاتایف سپس در سال 2008 در گرجستان و سپس، در همان سال به دلیل قاچاق سلاح و مهمات در سوئد، و در سال 2010 در اوکراین بازداشت شد. او دو بار هم در بلغارستان هنگام عبور از مرز و در سال 2012 در گرجستان به خاطر داشتن مهمات بازداشت شد.

سال 2015 میلادی نیز خبر رسید که چاتایف به سوریه رفته است. وزارت دادگستری آمریکا هم در اکتبر 2015 میلادی چاتایف را در فهرست مظنونان سربازگیری برای داعش قرار داد.

6-220

پربیننده ترین خبرها