منافع اسرائیل در گرو براندازی اسد و محور مقاومت

منافع اسرائیل در گرو براندازی اسد و محور مقاومت
يکشنبه 13 تير 1395 - 15:23

یک نظامی ارشد صهیونیست تأکید کرد که منافع رژیم اسرائیل در سرنگونی بشار اسد در سوریه است زیرا این امر باعث شکستن کمر مقامت در منطقه می شود که نمایندگان آن سوریه، حزب الله و ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری العالم ژنرال "عاموس یدلین" رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و رئیس فعالی مرکز پژوهش های امنیت اسرائیل در مطالعات اخیر خود به صراحت اعلام کرد که منافع استراتژیک اسرائیل در گرو براندازی دولت بشار اسد است زیرا باعث تضعیف دشمنان قسم خوردۀ تل آبیب یعنی ایران و حزب الله خواهد شد.
مرکز پژوهش های فلسطین در مطالعۀ جدید خود که در سایت خود منتشر کرد اعلام می کند که بی شک منافع استراتژیک اسرائیل در گرو نابودی محور مقاومت است که بزرگ ترین مانع اجرای نقشه های اسرائیل در منطقه به شمار می آید.
این مطالعه خاطرنشان می کند که این نتیجه ای است که "تزاهی هانگبی"، از نزدیکترین افراد به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، قبلا به آن اشاره و تاکید کرد که باید از کسانی که وی آنها را "انقلابیون سوری" نامید و به نیابت از اسرائیل با دولت دمشق می جنگند ممنون بود.
"هانگبی" گفته بود که دولت سوریه همواره از گروههای فلسطینی حمایت کرده و از بین رفتن این حلقۀ اتصال در محور مقاومت یکی از اهدافی است که با اطمینان بخشی مخالفان مسلح برای اسرائیل پررنگ تر شد.
همین موضوع قبلا توسط "الی ویدار" سفیر رژیم صهیونیستی در دوحه نیز مطرح شده و او گفته بود که اسرائیل نمی تواند ساکت بماند و کاری نکند زیرا هرکس دیگری به جای اسد در سوریه حاکم شود برای اسرائیل بهتر است و اسد بدترین حاکم عربی است که اسرائیل با آن مواجه شده است.
وی می افزاید: سقوط دولت اسد در کوتاه مدت باعث ناامنی های پراکنده ای در مرزهای مشترک ما با سوریه خواهد شد که مهم نیست. چون در عوض در بلندمدت به نفع ما خواهد بود.
این دیپلمات سابق اسرائیل تاکید می کند که در صورت نبود اسد، ارتباط منطقه ای بین ایران و جنوب لبنان از بین می رود. به نظر او اگرچه سوریه هرگز مانند مصر یا عربستان یک قدرت بزرگ خاورمیانه ای نبوده اما برای اسرائیل به منزلۀ نقطۀ شروع دومینوی انقلاب های عربی به شمار می آید.
مطالعۀ منتشر شده توسط " مرکز پژوهش های فلسطین "، 4 احتمال را برای پایان تراژدی سوریه عنوان می کند:
نخست: سقوط دولت کنونی به ریاست بشار اسد و ایجاد حکومت دیگری متشکل از چندین گروه مخالف که بر سر یک دولت ویران و سرزمین سوخته با یکدیگر منازعه می کنند.
دوم: سقوط نظام و ادامۀ جنگ داخلی بدون یک دولت مرکزی قدرتمند. یعنی اتفاقی شبیه آن چه در سومالی رخ داد.
سوم: پناهنده شدن اسد به منطقۀ ساحل و ایجاد یک دولت علوی همراه با ادامه یافتن جنگ میان سوری ها.
چهارم: باقی ماندن به وضعیت فعلی. یعنی ادامۀ حکومت بشار اسد و ادامۀ جنگ داخلی تا زمانی طولانی.
این مطالعه دربارۀ حمایت روسیه از حکومت سوریه علیه گروه های تروریستی با عملیات اطلاعاتی، شنود و شناسایی نیز می گوید که هدف از این حمایت ها فقط جلوگیری از سقوط اسد نیست بلکه این اقدامات در چارچوب راهبرد فراگیر روسیه قرار می گیرد که به برنامه ریزی دقیق و نگاه کلی به تحولات منطقه ای و جهانی تکیه دارد.
مطالعات مذکور می افزاید که دیدگاه راهبردی روسیه شامل مصر، ترکیه و ایران می شود و روس ها با جدیت برای استحکام وجوه مختلف همکاری میان سازمان های این کشورها در زمینه های اقتصادی، بازرگانی، نظامی و امنیتی تلاش می کنند مخصوصا در زمینۀ مبارزه با تروریسم تکفیری که کشورهای منطقه را مورد تهدید تجزیه و فروپاشی قرار داده است و این همان چیزی است که روسیه برای عدم وقوع آن تلاش می کند.
زهیر آندراوس/رأی الیوم
202

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها