پشت پردۀ سکوت رسانه‌ها دربارۀ تحولات بحرین

پشت پردۀ سکوت رسانه‌ها دربارۀ تحولات بحرین
يکشنبه 13 تير 1395 - 16:13

دکتر سید احمد سادات مدیر شبکه العالم در مصاحبه با "روابط عمومی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما" رسالت شبکۀ العالم را به‌ویژه در کشورهایی مانند بحرین و یمن، انتشار اخبار دقیق و شرح رویدادهایی معرفی کرد که در هجمه تبلیغات منفی آمریکا، غرب و برخی کشورهای عربی با سانسور شدید خبری و کتمان حقایق مواجه است.

سادات درباره انقلاب بحرین گفت: انقلاب بحرین همان‌گونه که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمود؛ انقلابی مظلوم است؛ زیرا رسانه‌های خبری بین‌المللی و منطقه‌ای که به‌صورت گسترده به پوشش انقلاب‌های کشورهای عربی پرداختند، در برابر انقلاب بحرین، سیاست سانسور شدید خبری را در پیش گرفتند.
مدیر شبکه العالم افزود: در حالی‌که عربستان و قطر با بحرین همسایه‌‌اند، شبکه‌های وابسته به این دو کشور مانند «العربیه» و «الجزیره» از همان ابتدای انقلاب بحرین نه‌تنها از پوشش خبری اعتراض‌های مردمی خودداری کردند، بلکه به تحریف واقعیت‌ها پرداختند.
* دلیل سکوت رسانه‌های عربی دربرابر انقلاب بحرین
دکتر سادات، دلیل سکوت رسانه‌های عربی در برابر انقلاب مردم بحرین را نظام پادشاهی این کشور دانست که روابط نزدیک و محوری با دولت آل‌سعود و حکومت قطر دارد. به‌ویژه اینکه بیم آن می‌رفت که انقلاب بحرین سرآغازی برای سقوط دیگر حکومت‌های پادشاهی منطقه شود.
* همراهی شبکه العالم با مردم بحرین از آغاز انقلاب
سادات خاطرنشان کرد: علاوه بر رسانه‌های عربی و غربی و خبرگزاری‌های وابسته به آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز سیاست سانسور را در برابر حوادث بحرین پیش گرفتند، اما شبکه العالم برای رساندن صدای اعتراض مردم بحرین به گوش جهانیان نسبت به پوشش گسترده خبری رخدادهای این کشور همت گماشت.
دکتر سادات افزود: در نتیجه این سیاست العالم، یکی از خبرنگاران شبکه توسط دولت آل‌خلیفه دستگیر شد و دیگری تحت تعقیب قرار گرفت. پس از آن، العالم برای پر کردن خلأ پیش آمده، شماری از خبرنگاران افتخاری را جذب کرد که توانستند علاوه بر ارائه اخبار مهم و تصاویر انقلاب، میدان را برای پوشش رسانه‌ای در اختیار این شبکه قرار دهند.
* العالم، شبکۀ منتخب شیعیان و اهل سنت بحرین
وی تأکید کرد: با توجه به اثرگذاری شبکه العالم بر افکار عمومی مردم بحرین، حکومت این کشور با استفاده از مشاوران رسانه‌ای انگلیسی، یک نظرسنجی برگزار کرد ولی نتایج آن‌ را منتشر نکرد تا اینکه نتایج نظرسنجی از سوی برخی رسانه‌های انگلیسی و اروپایی افشا شد. بر اساس این نتایج، شبکه العالم انتخاب نخست شیعیان بحرین بود اما نکته جالب این نظرسنجی آن بود که نشان می‌داد حتی اهل سنت بحرین نیز از بینندگان شبکه العالم هستند و برای کسب اخبار به آن مراجعه می‌کنند. این واقعیت از سوی «فاینشنال تایمز»، «شبکه بی‌بی‌سی» و «خبرگزاری رویترز» در قالب گزارش‌هایی منتشر شد که همگی نشان‌دهنده نفوذ جمهوری اسلامی ایران و العالم در بحرین است.
دکتر  سادات افزود: با توجه به محبوبیت روزافزون شبکه العالم و افزایش مخاطبانش، حکومت آل‌خلیفه موانع متعددی در برابر اطلاع‌رسانی شبکه العالم ایجاد کرد که نخستین گام آن ارسال امواج پارازیت بر روی فرکانس‌های شبکه بود و در نهایت به هدف قراردادن ترانسپوندر ماهواره رسید. با وجود این مانع‌‌تراشی‌ها، آل‌خلیفه نتوانست سیاست اصولی شبکه العالم را برای پوشش دادن انقلاب مردم بحرین تغییر دهد.

مدیر شبکه العالم همچنین گفت، این شبکه حضور خود را با استفاده از فضای سایبری، شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه تقویت کرده و با کمک فرستنده رادیویی ایجاد شده، صدای العالم نیز در داخل بحرین قابل دریافت است.
* اقدامات حکومت آل‌خلیفه علیه شیعیان
سادات درباره اقدامات آل‌خلیفه علیه شیعیان بحرین گفت: حمد بن عیسی آل‌خلیفه در سال 1999، امیر بحرین شد. وی در نخستین سال‌های حکومتش در سال 2002، نظام حکومتی بحرین را از امیرنشین به پادشاهی تغییر داد و به اصلاحات سیاسی دست زد. در چارچوب این اصلاحات، تعداد زیادی از زندانیان سیاسی آزاد و دادگاه‌های امنیتی منحل شدند و احزاب سیاسی اجازه فعالیت محدود یافتند، ولی در واقع رژیم آل‌خلیفه در پوشش دمکراسی، از همان ابتدا طرح‌های خطرناکی برای بحرین داشت. یکی از این اقدامات خطرناک، تغییر ترکیب جمعیتی بحرین بود.
سادات خاطرنشان کرد: کشور بحرین که بیش از 90 درصد جمعیت آن شیعه بود و حتی قبل از ایران و عراق پایگاه تشیع تلقی می‌شد، به‌تدریج و بر اساس قوانین جدید به‌سوی کم کردن نسبت جمعیت شیعیان و افزایش نسبت جمعیت اهل سنت پیش رفت. به دنبال این سیاست، رژیم آل‌خلیفه به اتباع خارجی و برخی سنی‌های تندرو، از بعثی‌های عراقی گرفته تا یمنی‌ها، پاکستانی‌ها، فلسطینی‌ها و سوری‌ها، تابعیت بحرینی اعطا کرد. با راه‌اندازی شبکه العالم، مسئله اعطای تابعیت به غیر بحرینی‌ها از همان ابتدا به‌صورت تحلیلی در برنامه‌های متعدد بررسی شد.
سادات افزود: افشای این توطئه موجب شد تا "صلاح بندر" مشاور امنیتی دربار بحرین که تابعیت انگلیسی دارد با نگارش گزارش مفصلی، نهادهای حقوق بشری را درباره مسئله تغییر ترکیب جمعیتی بحرین حساس و آگاه کند.
دکتر  سادات ادامه داد: در آن زمان، خبرنگاران شبکه العالم در اروپا با رجوع به مجامع حقوق بشری و نمایندگان پارلمان اروپا، خواستار موضع‌گیری آنان در این زمینه شدند و افکار عمومی و نخبگان اروپایی را نسبت به این مسئله حساس کردند.
سادات افزود: با شروع انقلاب بحرین، شبکه العالم علاوه بر پوشش خبری همه‌جانبه در قالب برنامه‌های تولیدی و برنامه‌های زنده روزانه با نام‌های "الملف البحرین" (پرونده بحرین) و "حدیث البحرین" (گفت‌وگوی بحرین) به پوشش تحلیلی آن پرداخت.
* تغییر قوانین بحرین برای اجرای اهداف آل خلیفه
سادات به تغییر قوانین بحرین در سال 2014 اشاره کرد وگفت: آل‌خلیفه با این‌کار تا حدودی زمینه را برای اجرای اهداف خود آماده کرد. یکی از این زمینه‌سازی‌ها مربوط به قانون تابعیت بود که امروز با دستاویز قرار دادن آن توانسته است علیه آیت‌الله عیسی‌قاسم و سلب تابعیت وی، اقدام کند.
* اقدام آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم را پیش بینی کرده بودیم
مدیر شبکه العالم اضافه کرد: با توجه به اقدامات اخیر دولت بحرین، پیش‌بینی کرده بودیم که به‌زودی آل‌خلیفه اقدامی علیه آیت‌الله عیسی‌قاسم انجام خواهد داد؛ از همین‌رو، برنامه‌هایی در این‌باره آماده و پخش کردیم. به‌گفته سادات، همان‌روزی که خبر سلب تابعیت آیت‌الله عیسی‌قاسم اعلام شد، کلیپی که از قبل با همکاری برادران بحرینی آماده شده و مضمون آن تأکید بر خط قرمز بودن «آیت‌الله عیسی‌قاسم خط قرمز» بود، چندین‌بار از شبکه پخش شد. نمایش مکرر این کلیپ در فضای مجازی عربی، بازتاب زیادی داشت و باعث شد مردم بحرین حضورشان را در برابر خانه این عالم دینی بیش‌تر و پر رنگ‌تر کنند. علاوه بر این، مراجعه به نمایندگان پارلمان، احزاب سیاسی و علمای اهل سنت در کشورهای عربی و اروپایی از جمله اقدامات شبکه العالم بود که در قالب آن، مواضع آنان درباره محکومیت سلب تابعیت آیت‌الله عیسی‌قاسم توسط آل‌خلیفه دریافت و منتشر شد.

211-9 

پربیننده ترین خبرها