علاء الدین بروجردی در مصاحبه با شبکۀ العالم:

"هیچ کس منطق عادل الجبیر را قبول ندارد"

دوشنبه 14 تير 1395 - 14:49

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درواکنش به درخواست عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان برای خروج مستشاران ایرانی از عراق و انحلال الحشد الشعبی، گفت: این منطق، منطق الجبیری است و هیچ کسی آن را قبول ندارد.

"علاء الدین بروجردی" در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: بروجردی در خصوص پدیدۀ تکفیری‌ها در منطقه و تلاش‌های ایران برای مقابله با آن گفت: پدیدۀ شوم تکفیری‌ها، طراحی حساب شده‌ای برای درگیری با جهان اسلام و با هدف مصون نگه داشتن رژیم صهیونیستی است.
بروجردی تأکید کرد: این پدیده، اقدامی ضد مقاومت است به همین دلیل ملاحظه می‌کنید بخش مهمی از ظرفیت کشورهای خط مقدم جبهه اعم از سوریه و لبنان عملا درگیر مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری هستند.
وی افزود: ما از ابتدا معتقد بودیم که باید با این پدیده شوم تروریستی مقابله کرد، زیرا آنها هم امنیت منطقه را هدف قرار گرفته اند و هم امنیت جمهور اسلامی را.
بروجردی خاطرنشان کرد: اقدامات ما در سوریه و عراق که در قالب مستشاری صورت می‌گیرد، بنا به دعوت دولتهای این کشورها است؛ و اینکه برخی مقامات کشورهای منطقه اشاراتی داشتند که ایران نباید حضور داشته باشد، حرف به دور از منطق شناخته شده بین المللی است. چون وقتی کشورهای همسایه و دوست ما، علاقه‌مند هستند که به آنها کمک کنیم، این منطبق بر همه موازین بین المللی است.
بروجردی گفت: اقدامات مستشاری ایران در عراق نقش مهمی در حل مشکلات این کشور داشته است.
* هیچ کس منطق عادل الجبیر را قبول ندارد
بروجردی درواکنش به درخواست عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان برای خروج مستشاران ایرانی از عراق و انحلال الحشد الشعبی، گفت: این منطق، منطق الجبیری است و هیچ کسی آن را قبول ندارد، و فکر نمی‌کنم که از هیچ منطقی در مجموعه روابط بین الملل برخوردار باشد.
بروجردی افزود: دولت عراق رسما بارها اعلام کرده است که ما دعوت کننده هستیم که مستشاران بیایند، و دولت سوریه هم کار مشابهی کرده است.
وی تأکید کرد: این جزء حقوق دولت‌های منطقه است و نه در عرصۀ حقوق وزیر امورخارجه عربستان.
* اظهارات الجبیر دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای منطقه است
بروجردی افزود: این اظهارات (عادل الجبیر) دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای منطقه است و خارج از حدود اختیارات عربستان می‌باشد. بنابراین صحبتی نیست که در بازار منطقه خریداری داشته باشد و مورد قبول باشد.
* عربستان کشوری متجاوز است
بروجردی خاطرنشان کرد: عربستانی که چنین ادعایی دارد، خودش متجاوز است. عربستان بیش از یک سال است یمن را که قدرت دفاع از خودش را ندارد بمباران می‌کند، و هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون می‌کشد، و در بحرین هم در حرکتی متجاوزانه شرایطی را ایجاد کرده که موجب خفقان، شکنجه، دستگیری و جلوگیری از آزادی های مردم این کشور شده است؛ درحالیکه درخواست مردم بحرین یک منطق شناخته شده بین الملی است که هر نفر یک رأی داشته باشند.
* پاسخ این سؤال را در ریاض جستجو کنید!
بروجردی در پاسخ به سؤالی درخصوص آیندۀ روابط ایران و عربستان و اختلافات مواضع دو کشور درخصوص مسائل منطقه و چگونگی حل این اختلافات گفت: پاسخ این سؤال را باید در ریاض جستجو کنید، زیرا از آغاز دولت جدید همه شاهد بودند که دولت آقای دکتر روحانی گام‌های بلندی در جهت بهبود روابط با عربستان برداشت، و وزرای خارجه دو کشور با هم مذاکره داشتند و معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان رفت و همه گامهای لازم برای ذوب شدن یخهای روابط برداشته شد، ولی ما شاهد اقدام متقابلی از طرف عربستان نبودیم.
 

* مشکل در عربستان است
بروجردی تأکید کرد: بنابراین به نظر من مشکل در عربستان است، و سیاست کلی ما داشتن روابط خوب با همه کشورهای همسایه و منطقه است و عربستان از این قاعده مستثنی نیست. ولی اگر خود عربستان به هر دلیلی علاقمند به این سیاست نباشد، طبیعی است که صورتحساب همۀ مشکلات متأثر از وضعیت موجود را باید به پای این کشور نوشت.
* عزم ما در مقابله با تروریسم جدی است
بروجردی درخصوص اعتراف اخیر یک مسؤول آمریکایی به نقش مؤثر ایران در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه گفت: آمریکا که دشمن شناخته شده جمهوری اسلامی ایران است وقتی این قضاوت را می‌کند، نشان می‌دهد که این واقعیت اینقدر روشن و بارز است که حتی آمریکایی‌ها نمی‌توانند آن را کتمان کنند.
بروجردی خاطرنشان کرد: ما بزرگترین کشور آسیب دیده از پدیده تروریسم هستیم، طبیعی است که درک می کنیم تروریسم و تروریست یعنی چه، به همین دلیل عزم ما در مقابله جدی با تروریسم قویا جزم است.
* تصمیم شیطانی برای به چالش کشیدن امنیت ایران
بروجردی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای ضربه زدن به امنیت ایران و تلاشها برای مقابله با این نقشه‌ها و اقدامات گفت: این تصمیمی شیطانی است که امنیت جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند، و حتی برخی کشورهای منطقه که اسم آنها در این مصاحبه برده شد، در این جهت سرمایه‌گذاری هنگفتی را انجام دادند و این اقداماتی را که در گروه‌های متعدد دستگیر شده به خصوص داعشی‌ها در طول ماه‌های گذشته -که بخش تهران که اعلام شد یکی از آن موارد بود- نشان دهنده همین واقعیت است.
وی افزود: در بازجویی های صورت گرفته از افراد دستگیر شده، آنان هم تصریح کردند که برخی کشورها در این سازماندهی و حمایت مالی و اقدام این گروهک‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
* نقش عربستان در ناامن کردن منطقه به عراق، سوریه، یمن و بحرین محدود نیست
بروجردی در پاسخ به این سؤال که نام این کشورها چیست، و آیا عربستان سعودی در این ماجراها دست دارد، گفت: ضمیر خیلی راحت مرجع خود را مشخص می‌کند، به همین دلیل شاید نیازی به نام بردن نباشد.. ولی حتما به همین صورت است، یعنی نقشی را که برای ناامن کردن منطقه ایفا می‌کنند محدود به عراق و سوریه و یمن و بحرین نیست؛ آنان حتی متعرض امنیت کشور ما هستند.
وی خاطرنشان کرد: این خیلی طبیعی است که آتشی که برافروخته می‌شود، حداقل دود آن در چشمان برافروزنده می‌رود، بنابراین فکر می کنم این بازی با آتش که در منطقه صورت می‌گیرد، بازی خطرناکی است که خود کشورهایی را که در آن نقش اساسی دارند ناامن خواهد کرد؛ و نمونه‌های آن را هم در منطقه می‌بینیم.

 

* سلب تابعیت، اوج ضعف یک کشور است
بروجردی درخصوص سرکوب بحرینی‌ها و اقدام اخیر نظام آل‌خلیفه در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم گفت: این اوج ضعف یک کشور است که تابعیت شهروندان خودش را سلب کند؛ این به معنای آن است که حتی وجود افرادی را که به صورت مسالمت آمیز فعالیت دارند تحمل نمی کند.
وی افزود: این کشور از سپر جزیره دعوت کرده است و هزاران نیرو وارد شده‌اند و سرکوب کرده اند و کشته اند و زندانی و شکنجه کرده اند، ولی به نتیجه نرسیده است.
بروجردی تأکید کرد: قوانین بین المللی به هیچ کشوری اجازه سلب تابعیت شهروندانش را نمی‌دهد.
بروجردی گفت: سلب تابعیت شخصیت برجسته و عالم دینی مانند آیت الله شیخ عیسی قاسم که از علمای بنام منطقه است، باعث حضور مردم در صحنه با جدیت بیشتر خواهد شد.
* قدرت موشکی مهمترین عامل در بازدارندگی است
بروجردی در خصوص ادامۀ انتقادهای آمریکا از آزمایش‌های موشکی ایران گفت: ما به عنوان کشوری که 8 سال درگیر یک جنگ تحمیلی بی‌رحمانه بودیم، باید شرایطی را به لحاظ نظامی داشته باشیم که دشمن دوباره به طمع حمله به ایران نیفتد، و مهمترین عامل در بازدارندگی قدرت موشکی است.
بروجردی تأکید کرد: این سیاست غیر قابل تغییر است و ما در مذاکرات برجام هم به آمریکایی‌ها اعلام کردیم که هیچ ربطی به برجام ندارد و به عنوان سیاست دائم در آینده استمرار پیدا می‌کند.
* در یک پروسه 2 ساله می‌توانیم شاهد آثار برجام در درون جامعه باشیم
بروجردی درخصوص اوضاع اقتصادی کنونی کشور در سایه گذشت چندین ماه از امضای برجام گفت: چرخ‌های چندین سال زنگ زده اقتصاد ایران که تحریم هم در آن نقش قابل توجهی ایفا می‌کرد، چیزی نیست که طی چند ماه تغییر کند، حتما زمان گیر است ولی فکر می کنم که در یک پروسه 2 ساله می توانیم شاهد آثار آن در درون جامعه باشیم.
بروجردی خاطرنشان کرد: در این وضعیت فعلی، یعنی شرایط پسابرجام، کشورهای متعدد درحال امضای قرارداد و یا مذاکره با ایران هستند، با وجود آنکه قراردادها به سوی مرحله اجرا می رود، اما کارشکنی‌هایی از سوی آمریکایی ها در سیستم بانکی صورت می گیرد؛ بانکهای بزرگ هنوز همکاری خود را شروع نکرده اند و بیشتر متأثر از کارشکنی آمریکایی هاست، و علت آن هم این است که ما با آمریکایی ها رابطه نداریم و آمریکا احساس می‌کند که سهمی در بازار ایران ندارد به همین دلیل ترجیح می‌دهد که کار بقیه را هم خراب کند.
وی افزود: مثلا در توافقی که ما با ایرباس انجام دادیم، با توجه به اینکه مقداری از سهام ایرباس متعلق به آمریکا است، آمریکایی‌ها بازی در آوردند و فشار آوردند ولی وقتی بویینگ وارد بازار شد و توافق کرد، آن مشکل هم به خودی خود حل شد.
بروجردی تأکید کرد: قطار برجام به راه افتاده و قابل توقف نیست، و فقط آمریکای‌ها هستند که بازی درمی‌آورند، و به همپیمانان اروپایی خود فشار می آورند. اگر آنان بخواهند بازی را به صورت ریشه‌ای به هم بزنند تکلیف ما مشخص است. ما در مجلس قانون تصویب کردیم و اگر آنان نخواهند به تعهدات خود عمل کنند ما در واقع در طول پروسه 2 ساله 190 هزار سو را غنی سازی خواهیم کرد و حرکتی جهشی انجام می‌دهیم. ولی اگر مسأله در روال خود باشد، ما هم طبیعتا به تعهدات خود پایبند خواهیم ماند.
* اولویت‌های مهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
بروجردی در خصوص اولویتهای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس جدید گفت: اولویت نخست ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تقویت امنیت پایدار و حفظ آن است. نکته دوم هم، با توجه به اینکه ما دوران پر تلاطمی را در حل مشکل هسته‌ای سپری کردیم و خروجی آن برجام بود؛ حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه اجرای برجام و جلوگیری از زیاده خواهی‌های آمریکا و کارشکنی آنها نکته دوم است.
بروجردی افزود: اولویت سوم، تقویت روابط سیاسی و همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه است که معتقدم ضرورت جدی است.  و علیرغم سیاست تخریبی دشمنان این منطقه یعنی آمریکایی‌ها و همپیمانانشان در دنیا. آنان به دنبال این هستند که جهان اسلام یک مجموعه منسجم و مقتدری نباشند.
بروجردی با اشاره به حرکتهای تکفیری و بحرانهای تحمیلی به مردم مظلوم عراق، سوریه، یمن و بحرین، تأکید کرد: گذاشتن نقطه پایانی بر بحرانها و ایجاد انسجام و اتحاد در جهان اسلام، ضرورت جدی است که باید اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی تقویت بنیۀ دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که سیاست تعیین شده و تصمیم گیری شده است که ما هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با قدرت از آن دفاع می کنیم.

پربیننده ترین خبرها