اسباب بازی انگلیسی که جان صدها عراقی را گرفت+عکس

اسباب بازی انگلیسی که جان صدها عراقی را گرفت+عکس
چهارشنبه 16 تير 1395 - 11:34

در پی شهادت 250 غیرنظامی در عملیات تروریستی داعش در منطقۀ "کراده" در بغداد، مردم عراق انزجار خود را از دستگاه های قلابی کشف مواد منفجره - که ساخت انگلیس است - اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این دستگاه ها که در پست های ایست بازرسی استفاده می شوند، عبارت از قطعه ای پلاستیکی است که به آنتنی متحرک مجهز است و ادعا می شود که آنتن این دستگاه، هنگام عبور مواد منفجره از یک کیلومتری آن، به سمت مواد منفجره مایل می شود.

جیمز مک کورمیک و دستگاه قلابی او

به نوشتۀ وبگاه "هافینگتون پست" این دستگاه که "اِی.دی.ای651" نام دارد، توسط "جیمز ماکورمیکِ" انگلیسی ساخته شده بود و این شخص با فروش آن به عراق، بیش از 80 میلیون دلار به جیب زد. اما پس از انتشار گزارشی افشاگرانه توسط شبکه بی.بی.سی و مشخص شدنِ ناکارامدی مطلقِ آن، جیمز ماکورمیک در سال 2010 بازداشت شد و به 10 سال زندان محکوم شد. دولت انگلیس نیز صادرات این دستگاه را کاملا ممنوع کرد.
اما با گذشت 6 سال از این موضوع، نیروهای امنیتی عراق همچنان از این دستگاه استفاده می کنند و توجیهِ این مساله را نبود جایگزین برای آن می دانند.
انفجار اخیر کراده، خشم مردم بغداد را در پی داشت، به طوری که کاربران شبکه های اجتماعی، پایگاه اینترنتی وزارت کشور عراق را هک کردند و عکس نوزادی غرق در خون را در کنار دستگاه کشف مواد منفجره که بر آن نام داعش حک شده است، بر صفحۀ اصلی این سایت درج کردند.

تصویری که هکرها در صفحه وزرت کشور عراق منتشر کردند

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در واکنش به این موضوع، استفاده از این دستگاه را کاملاً ممنوع کرد و وعده داد که پست های ایست بازرسی را به دستگاه های جایگزین مجهز کند.

205-220

پربیننده ترین خبرها