انتقاد شدید از فروش اسلحه آلمانی به قطر و عربستان

انتقاد شدید از فروش اسلحه آلمانی به قطر و عربستان
جمعه 18 تير 1395 - 16:02

دولت آلمان به دلیل افزایش صادرات سلاح درسال 2015 با انتقادهای شدید مخالفان خود روبرو شد.

به گزارش شبکه خبری العالم، مخالفان آلمانی این مساله را ناکامی سیاست دولت آلمان برای جلوگیری از فروش سلاح به مناطق بحران زده می دانند.

پایگاه خبری"سوریا الان"روز پنجشنبه اعلام کرد، دولت "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان گزارش سالانه وزارت اقتصاد درباره حجم صادرات سلاح را تایید؛ وتاکید کرد: دولت سلاح هایی به ارزش 7.86  میلیارد یورو در سال 2015 ، معادل دو برابر میزان سال 2014  به فروش رسانده است.

این انتقادات در درجه اول متوجه زیگمار گابریل وزیراقتصاد وعضو حزب سوسیال دموکرات است که سال 2014 از برجسته ترین طرفداران افزایش محدودیتها برای جلوگیری از فروش سلاح به خاورمیانه به ویژه کشورهایی مانند قطر و عربستان سعودی بود.

وزارت گابریل در گزارش مذکور به بخشی از فرایند فروش با حجم بالا که هر کدام در یک مرحله اتفاق افتاد و شامل قراردادی با قطر به ارزش 1.6 میلیارد یورو؛ و فروش خمپاره انداز و تانک لئوپارد2 و لوازم یدکی آن به عربستان بود.

"یان وان اکین" یکی از اعضای حزب چپ آلمان نیز گفت: زیگمار گابریل به وعده خود برای نظارت بر صادرات سلاح عمل نکرد.

از سوی دیگر "رینکی برامز" عضو شورای کلیسای انگلوساکسون آلمان نیز با اشاره به فروش سلاح به عربستان و قطر، آمار وارقام این گزارش را یک "رسوایی" دانست و گفت: "وضعیت حقوق بشردر این دو کشورعربی نامناسب است وعربستان در ایجاد ناامنی در منطقه خلیج فارس نقش دارد."

گفتنی است حدود 41 درصد از فروش سلاح های آلمان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا پیمان آتلانتیک شمالی می رسد، مانند قرارداد فروش هواپیماهای سوختگیری با ارزش 1.1 میلیارد یورو که با انگلستان منعقد شد.

کره جنوبی، رژیم صهیونیستی، آمریکا، الجزایر و عربستان و قطر، از بزرگترین مشتریان سلاح ساخت آلمان هستند.

217
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها