کنگره، برجام را پاره کرد؟

کنگره، برجام را پاره کرد؟
جمعه 18 تير 1395 - 18:14

نمایندگان کنگره آمریکا، قاطعانه با توافق اولیه درباره فروش هواپیماهای بوئینگ به جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، 239 تن از نمایندگان کنگره آمریکا با طرح جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران موافقت کردند و تنها 189 نفر با آن مخالف بودند.

این رای گیری دیروز (پنجشنبه) انجام شد و بر اساس آن، کنگره در مخالفتی آشکار با توافقات انجام شده میان ایران و 5+1 در سال گذشته، از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران هم جلوگیری کرد.

دو هفته پیش، رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا را به سبب مذاکره برای انعقاد قرارداد با ایران، تحت پیگرد قرار می دهد و در ازای هر هواپیمایی که شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ به ایران بفروشد، "حق وصولِ طلب" درخواست خواهد کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا مدعی است که با هر طرحی که توافق هسته ای با ایران را تضعیف کند، مخالفت خواهد کرد. اکنون باید دید کاخ سفید در قبال این مصوبه کنگره چه خواهد کرد و آیا می تواند از تلاش های مکرر کنگره برای پاره کردن برجام جلوگیری کند، یا این که خود نیز همین رویه را در پیش خواهد گرفت.

گفتنی است، با وجود انجام کامل همۀ مفاد برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران و تأییدِ پایبندی "بیش از انتظارِ" ایران به این توافق از سوی غربی ها، آمریکا تاکنون از عمل به ساده ترین و ابتدایی ترین بخش های این توافق از جمله آزاد کردن معاملات اعتباری بانکی و بازگرداندن اموال توقیف شده ایرانی و فروش تجهیزات غیرجنگی به ایران خودداری کرده و دستگاه های قضایی و قانونگذاری آمریکا، هر از چندی، بخشی از اموال توقیف شدۀ ایران در آمریکا را به بهانه های واهی به سرقت می برند و در اختیار طرف های ضد ایرانی قرار می دهند.

پربیننده ترین خبرها