عکس: نمای نزدیک از رشد مو در مغز انسان

عکس: نمای نزدیک از رشد مو در مغز انسان
يکشنبه 20 تير 1395 - 15:06

محققان به کمک یک تصویر شگفت انگیز به نقش حیاتی مژک های مغزی (موهای بسیاری ریز درون مغز) و نحوه عملکرد آن در مغز پی بردند.

مژه و مژک ها روزانه رشد می کنند این موهای ریز نقش کلیدی در بدن ما بازی می کنند پاکسازی ذرات ناخواسته از راه های هوایی یکی از مهمترین وظایف این موهای بسیار ریز است.

محققان در موسسه ماکس پلانک  برای کشف نقش مژک ها بر روی بخشی از مغز موش که سلول های آن پوشیده از این موهای ریز شده شروع به مطالعه کردند.

این بخش از مغز و واقع در داخل هیپوتالاموس  قرار دارد.

ایکیله، محقق ارشد این مطالعه و تیم او به بافت این قسمت ذرات فوق العاده کوچک فلورسنت تزریق کرده و سپس در زیر میکروسکوپ روند حرکت آن ها را مشاهد کردند.

در تصویر دیده شده در زیر میکروسکوپ ها ما می توانیم یک شبکه پیچیده از مایع های داخل بطن مغزی، رگ های خونی و نحوه حرکت  این موهای ریز بر روی سلول های مغزی را مشاهده کنیم.

محققان در روند این مطالعه بسیار شگفت زده شدند که نحوه حرکت این مژک های مغزی یک ریتم خاص دارد آنها همچنین دریافتند که حرکت این موهای ریز نه تنها در انتقال مواد شیمیایی مفید به سلول های مغز نقش دارد بلکه می تواند از جریان و ورود مواد مضر به قسمت های مختلف مغز نیز جلوگیری کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها