تشکیل کمیتۀ حقیقت‌یاب برای‌ مسالۀ اعدامی‌های عراق

تشکیل کمیتۀ حقیقت‌یاب برای‌ مسالۀ اعدامی‌های عراق
سه شنبه 22 تير 1395 - 22:44

العالم - رئیس جمهوری عراق، به منظور مشخص شدن مقصرانِ تأخیر در اجرای حکم اعدامی ها، کمیتۀ حقیقت یاب تشکیل داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق، روز سه شنبه اعلام کرد که فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق، تصمیم گرفت برای مشخص شدنِ علت و عاملان تاخیر در اجرای حکم اعدامی ها، کمیتۀ حقیقت یاب تشکیل دهد.

یک منبع پارلمانی خاطر نشان کرد: امروز، نامه ای از ریاست جمهوری به پارلمان رسید که حاکی از آن بود فواد معصوم، تصمیم گرفته است برای مشخص شدن علتِ تاخیر در تصویب احکام اعدام، کمیتۀ حقیقت یاب تشکیل دهد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به شبکه السومریه گفت: معصوم در این نامه بر اهمیتِ مشخص کردنِ طرفِ کوتاهی کننده در این تاخیر، تاکید کرد.

پارلمان عراق، امروز سه شنبه، فصلِ تازۀ قانون گذاری خود را با حضور 165 نماینده، به ریاست سلیم الجبوری آغاز کرد.

عبدالهادی السعداوی نمايندۀ مجلس عراق هفته گذشته اعلام کرد که حکم اعدام چهار هزار تروريست محکوم به اعدام در زندان های اين کشور صادر شده ، ولی به دلایل نامعلومی اجرانمی شود.

وی خواستار استيضاح فؤاد معصوم رئيس جمهوری اين کشور به دلیل خودداری از امضای احکام اعدام این افراد شد.

السعداوی، نمايندۀ ائتلاف دولت قانون افزود: «اجرای اقدام های لازم در برابر مجرمان سبب می شود کسانی که به دنبال ريختن خون بيگناهان و پيوستن به گروه هاي تروريستي هستند، از ترس مجازات و برخورد حکومت وقانون، از اين فکر منصرف شوند».

اين در حاليست که خالد الشوانی، سخنگوی رياست جمهوری عراق، یک روز پس از اظهارات السعداوی، اعلام کرد که نه تنها هيچ پروندۀ اعدامي در نوبت تأييد رئيس جمهوری نيست، بلکه دولت هنوز 170 حکم اعدام تأييد شده را اجرا نکرده است.

وزارت دادگستری عراق نيز ديروز ضمن اعلام اجرای حکم اعدام 5 نفر، خبر داد که نزديک به 3000 محکوم به اعدام در زندان هاي عراق وجود دارند هنوز دستور رياست جمهوري براي اجراي آن صادر نشده است.

205-9 

 

پربیننده ترین خبرها