چرا ترکیه در برابر سوریه انعطاف نشان داد؟

چرا ترکیه در برابر سوریه انعطاف نشان داد؟
چهارشنبه 23 تير 1395 - 19:25

استانبول (العالم) – عضو انجمن "اقدام کنفرانس شرق" در ترکیه گفت: عوامل سیاسی، اقتصادی و نظامی باعث شد ترکیه مواضعش را به طور کامل درباره سوریه اوضاع تغییر دهد.

"محمد خیری قرباغچی اوغلو" روز چهارشنبه به شبکه خبری العالم گفت: روزهای آینده میزان جدی بودن قدم های آنکارا در این زمینه مشخص خواهد شد.  
وی ادامه داد: ما موضع دولت "حزب عدالت و توسعه" دربارۀ بحران خاورمیانه و همچنین سوریه را می دانیم که بر اساس تنش زایی، دخالت در امور منطقه و همچنین تعدی گری است اما دولت ترکیه مجبور شد موضعش را نسبت به این بحران ها تغییر دهد.
محمد خیری تصریح کرد: اینکه آیا منویات ترکیه پاک است یا تغییری ریشه ای در سیاست های جدیدش ایجاد شده باید منتظر نتیجه باشیم به این دلیل که ترکیه که دارای سیاست های خصمانه یا حداقل سیاست های تنش آفرین نسبت به همسایگان خود بوده، نمی تواند در یک لحظه از بد به خوب تبدیل شود، لذا باید منتظر قدم های دولت جدید ترکیه بود.    
وی خاطر نشان کرد: شماری از رسانه های ترکیه اخباری را منتشر کردند که حاکیست دولت فعلی همزمان، شرکت هایی خصوصی برای استخدام افسران ارشد بازنشسته جهت آموزش جنگجویان در برخی از کشورهای اسلامی تاسیس کرده که نشان می دهد دولت آنکارا سیاست سالمی نسبت به منطقه خاورمیانه نداشته بلکه فقط می خواهد تظاهر کند که خواستار صلح در خاورمیانه به ویژه در سوریه است.   
محمد خیری درباره دلایل انعطاف موضع ترکیه درقبال بحران سوریه گفت، همه می دانند ترکیه چگونه با تشویق آمریکا به معادله در سوریه وارد شد و کوشید با حمایت اتحادیه اروپا در منطقه نقش "آمریکای کوچک" را ایفا نماید. 
وی افزود: اما پس از آمدن روسیه به سوریه، همکاری آمریکا با ترکیه و توافق آمریکا با روسیه، این تحولات ترکیه را به عدول از مواضعش وادار ساخت چون وزنه روسیه در منطقه به عامل تعیین کننده برای ترکیه در سطوح نظامی و سیاسی تبدیل شد.    
محمد خیری یادآوری نمود: طرح سرنگون ساختن بشار اسد با شکست مواجه شده که این شکست یکی از عللی بود که دولت ترکیه را وادار کرد در موضعش تجدید نظر کند چون دریافت نمی تواند آرزوهایش را تحقق بخشد چه اینکه روند تحولات و فضای حاکم بر اطلاع رسانی به ویژه افکار عمومی جهان از مهمترین عوامل دیگری بود که باعث شد از موضع خصمانه خود نسبت به سوریه و هواداری خود از گروه های تروریست عدول نماید.     
وی خاطرنشان کرد: عامل اقتصادی نقش مهمی در این زمینه داشت چون ترکیه تقریبا تمام همسایگان و روابط اقتصادی اش را از دست داد که این تاثیری منفی بر اقتصاد ترکیه گذاشت. 
206
 

پربیننده ترین خبرها