نماینده مصری: عربستان، اعراب را به سوی اسرائیل سوق می‌دهد

نماینده مصری: عربستان، اعراب را به سوی اسرائیل سوق می‌دهد
پنج‌شنبه 24 تير 1395 - 23:10

نمایندۀ پارلمان مصر گفت: "عربستان، کشورهای حوزۀ خلیج فارس را به عادی سازی روابط با اسرائیل سوق می دهد تا نظام امنیتی جدیدی در منطقه تحت نظارت آمریکا ایجاد کند".

 به گزارش پایگاه خبری العالم "سمیر غطاس" رئیس مرکز تحقیقاتی الشرق الاوسط و عضو پارلمان مصر امروز پنجشنبه گفت اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در چارچوب تلاش هایی که برای ایجاد نظام منطقه ایِ جدید صورت می گیرد؛ ایراد شده است.

وی خاطرنشان کرد که اسرائیل جزئی از نظام جدیدی است که در مراکز مطالعاتی آمریکا بررسی می شود و در این مراکز، همواره بر ضرورت ایجاد نظام منطقه ایِ جدید بعد از عقب نشینی جزئی آمریکا از خاورمیانه و انتقال مرکز ثقل به منطقۀ جنوب شرق آسیا تأکید می شود.

غطاس در گفت و گو با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه خاطرنشان کرد که مفاهیم قومیتیِ دیرینۀ عرب ها تغییر کرده و اسرائیل در قاموس جدید امنیت ملی عربی، در صدر لیست دشمنان قرار ندارد؛ بلکه دشمنان جدیدی به وجود آمده اند و همین موضوع نشانگر بهبود روابط با اسرائیل و تلاش برای گنجاندن آن در این چارچوب منطقه ای است.

وی تأکید کرد که در حال حاضر برای ایجاد قضایای مشترک بین عربستان و اسرائیل و وارد کردن آن به توافق کمپ دیوید تلاش می شود. علاوه بر آن، تل آویو و ریاض درقبال ایران دیدگاه مشترکی دارند.

نمایندۀ پارلمان مصر افزود: "درگیری های مذهبی جانشین جنگ اعراب و اسرائیل خواهد شد که این موضوع بسیار خطرناک است و همۀ این حقایق به خوبی نشان می دهد که نتانیاهو تلاش می کند تا جزئی از نظام امنیتی منطقه ای جدید باشد؛ بدون این که بهای لازم برای آن، یعنی به رسمیت شناختن حقوق مشروع فلسطینی ها، را بپردازد".

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجۀ عربستان در کنفرانس صلح پاریس، تأکید کرد: "عربستان، کشورهای خلیج فارس را به سوی ایجاد روابط عادی با اسرائیل سوق می دهد و این کشورها نیز به سرعت به سوی ایجاد نظام امنیتی جدید در منطقه به سرپرستی آمریکا و با مشارکت اسرائیل پیش می روند".

عادل الجبیر نیمۀ خرداد گذشته در کنفرانس صلح پاریس گفته بود: " بعد از نرمش هایی که اسرائیل نشان داده؛ اینک زمان از سرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل فرا رسیده است". البته وی به ماهیت این نرمش ها اشاره ای نکرد!

7- 202

 

پربیننده ترین خبرها