مرگ ابو عمر چچنی با داعش چه می کند؟

مرگ ابو عمر چچنی با داعش چه می کند؟
جمعه 25 تير 1395 - 20:36

تحلیلگران معتقدند که کشته شدن ابوعمر چچنی، وزیر جنگ گروه تروریستی داعش، پیامدهای ناگواری برای وضعیت نظامی این گروه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "طرخان پاتیراشویلی"، ملقب به ابوعمر چچنی، شهروند گرجستانی و چچنی تبار پیش از کشته شدن سمت های مهمی چون وزیر جنگ، مشاور ابوبکر البغدادی، مسئول برنامه ریزی و سازمان دهی عملیات نظامی، و جذب نیروی داعش، به ویژه در اراضی اتحاد جماهیر شوروی، را بر عهده داشت.

به نوشته "راشا تودی"، هشام الهاشمی، مشاور دولت عراق در امور امنیتی و گروه های تندرو، گفت: "داعش از نظر راهبردی یکی از کارشناسان و شخصیت های اساسی در جذب عناصر جدید از منطقه اتحاد جماهیر شوروی را از دست داد. جذابیت این فرد الهام بخش و تشویق کننده سلفی های منطقه قفقاز برای نبرد در صفوف داعش بود».

ناظران معتقدند که جانشین ابوعمر به احتمال زیاد فردی با اصالت چچنی باشد.

اطلاعات نظامی نشان می دهد که نزدیک به یک هزار جنگجو تحت فرمان مستقیم ابوعمر چچنی نقشی اصلی را در تسلط بر پایگاه هوایی منگ در نزدیک شهر حلب در سوریه در سال 2013 میلادی داشته اند. افزون بر این، نیروهای چچنی تحت امر ابو عمر نقش نهمی در تسلط بر شهر موصل عراق در سال 2014 میلاد داشته اند.

سرگئی بروستاکف، کارشناس روس، نیز گفت: "ابوعمر چچنی نمادی برای تبلیغات جهانی داعش بود".

این کارشنان روس افزود: "کشته شدن چچنی سبب می شود که  جنگجویان جدید در بین گروه های تروریست تقسیم شوند که در نتیجۀ آن، برخی روابط شخصی قطع می شوند و برخی شبکه های اعزام عناصر مسلح جدید برای داعش فرو خواهند پاشید. این وضعیت تاثیر منفی بر داعش خواهد داشت".

وی گفت: "این همان چیزی است که ممکن است گروههای تروریستی دیگر نظیر جبهه النصره از آن بهره برداری کنند؛ چرا که این گروه شبکه های خاص جذب نیرو دارد و در جذب نیروی انسانی با داعش در رقابت است".

6-220

پربیننده ترین خبرها