پشتِ پردۀ تبرئۀ ناگهانی عربستان از حملات11سپتامبر

پشتِ پردۀ تبرئۀ ناگهانی عربستان از حملات11سپتامبر
دوشنبه 28 تير 1395 - 15:03

آمریکا، با تبرئۀ ناگهانی عربستان از هرگونه مسئولیتی در قبال حملات 11 سپتامبر، همگان را غافلگیر کرد و سئوال هایی بی جواب در ذهن ها به جا گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وبگاه "رأی الیوم نوشت: آیا این تبرئه موقتی است یا نهایی؟ علت انتخاب این زمان بندی برای تبرئه عربستان چیست؟ علت محرمانه نگهداشتن اسناد تحقیقات دربارۀ حملات 11 سپتامبر، به مدت 14 سال چه بود؟ و چرا ناگهان قید محرمانۀ آن برداشته شد؟
اینها سئوالاتی است که پس از تبرئۀ ناگهانی عربستان از دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر، بی جواب ماندند.

انتشار خبر تبرئه عربستان از دست داشتن در حملات 11 سپتامبر، خیال مقامات این کشور را آسوده کرد، چرا که تحقیقات دربارۀ حوادث 11 سپتامبر، توسط دو کمیسیون اطلاعاتی از مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا تهیه شده بود. پیش از این، گزارش های متعددی منتشر شده بود که حاکی از حمایت و پشتیبانی مسئولان و شاهزادگان سعودی در سفارت عربستان در آمریکا از عاملان سعودیِ حملات 11 سپتامبر بود و مخفی نگه داشتن 28 صفحه از گزارش کمیته حقیقت یاب در این زمینه، به این شک و تردیدها دامن زده بود.

دولت آمریکا، با لغو قید محرمانه از صفحات این گزارش، به این حرف و حدیث ها پایان داد و عربستان را از دست داشتن در وقایع 11 سپتامبر تبرئه کرد. گفته می شود که این کار دولت آمریکا، به منظور راضی کردن عربستان صورت گرفت، زیرا روابط ریاض و واشنگتن، در پی توافق هسته ای ایران، به تیرگی گراییده بود.

مشخص نیست که دلیل اصلیِ برداشتن قید محرمانه از این 28 صفحه ای که 14 سال محرمانه بود، چیست. اگر واقعاً عربستان از هرگونه اتهامی در این زمینه، مبراست، چرا این همه سال، این صفحات محرمانه مانده بود، آیا هدف از این کار، باج گیری از عربستان بوده است و آیا فرایند باج گیری اکنون متوقف شده است، یا این که این سریال قسمت هایی دیگر نیز دارد که آمریکا در صورت نیاز، آن را ارائه خواهد کرد؟

15 نفر از مجموع 19 عامل حملات 11 سپتامبر، سعودی بودند، اما با این حال آمریکا اعلام کرد این موضوع به آن معنی نیست که دولت عربستان ربطی به این حملات داشته باشد، با این توجیه که اگر دولت آمریکا و سازمان های اطلاعاتی بسیار پیشرفتۀ این کشور نتوانستند یا حداقل این طور به نظر می رسد که نتوانستند آن را شناسایی کند، دولت عربستان چگونه می توانست از آن اطلاع داشته باشد.

با این حال، تبرئه مقامات سعودی از دست داشتن در این ماجرا، به معنی توقف باج گیری آمریکا از عربستان نیست، زیرا آمریکا که توانسته بود دروغی به بزرگی سلاح های کشتار جمعی عراق را سرهم کند، یا به دروغ ماجرای هواپیمای لاکربی را به معمر قذافی و دولت لیبی ربط دهد، به راحتی می تواند دروغی دیگر ساز کند تا بتواند 120 میلیارد دلار سرمایۀ سعودی را که به خزانۀ آمریکا سپرده شده است، بالا بکشد.

205

پربیننده ترین خبرها