تصاویر تأمل برانگیز از وضعیت کودتاچیان بازداشت شده

تصاویر تأمل برانگیز از وضعیت کودتاچیان بازداشت شده
دوشنبه 28 تير 1395 - 16:57

تصاویر صدها کودتاچی در ترکیه که نیمه عریان و دست بسته بودند موجی از انتقاد های تند و نگرانی از پاکسازی گروهی پس از کودتای نافرجام ترکیه را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، فعالان جامعه مدنی معتقدند رفتارهایی که با هزاران کودتاچی بازداشت شده در ترکیه انجام شده، نقض آزادی و حقوق بشر و فراهم نمودن زمینه انتقام از کودتاچیان است. 
کاربران شبکه های اجتماعی این اقدام را محکوم کرده و آن را توهین به ارتش ترکیه دانستند. 
"راشا تودی" نوشت این تصاویر که به سر تیتر روزنامه های جهان تبدیل شده، نگرانی هایی را دربارۀ سوء استفاده دولت "رجب طیب اردوغان" از شکست کودتا برای پاکسازی دشمنانش در ارتش ایجاد کرده است. 

یکی از تصاویر منتشر شده،  نشان می دهد برخی از کودتاچیان بازداشتی مجبور شدند به تصویر اردوغان در تلویزیون بنگرند.
نگرانی ها پس از آن افزایش یافته است که اردوغان و دیگر شخصیت های سیاسی از ریشه کن سازی "ویروس" در ارتش و دعوت به پاکسازی گسترده "خیانتکاران" سخن گفتند که نشانه امکان احیای ماده اعدام در قانون جنایی ترکیه است که پس از به قدرت رسیدن  حزب "عدالت و توسعه" لغو شده بود. اشاره به اعدام در تمام سخنرانی های اردوغان پس از این کودتا مشاهده می شود. وی در این باره گفت: «نمی توان بحث درباره احیای مجازات اعدام را به ویژه پس از تحولات اخیر کشور به تعویق انداخت».  
اردوغان در مراسم یادبود قربانیان کودتای در مسجد "الفاتح" افزود: «به پاکسازی تمام نهادهای دولت از این ویروس ادامه خواهیم داد؛ چون این ویروس متاسفانه مانند سرطان در تمام کشور سرایت کرده است».
فعالان ضد کودتا با راه اندازی هشتگی خواستار اعدام کودتاچیان شده اند، اما فعالان جامعه مدنی محاکمه کودتاچیان بدون اعدام، شکنجه و انتقام را خواستارند.
206-220
 

پربیننده ترین خبرها