آیا "سلطان" اردوغان "جنون قدرت" دارد؟

آیا
دوشنبه 28 تير 1395 - 23:07

بعد از آن که رئیس جمهور ترکیه توانست تلاش برای کودتای نظامی را خنثی کند، یک بار دیگر صحبت از نفوذ و ثروت این مرد که بسیاری به او لقب "سلطان" داده اند به میان آمد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، خبرگزرای فرانس 24 فرانسه نوشت که رجب طیب اردوغان در ماجرای کودتای نافرجام ترکیه، یک بار دیگر نفوذ و مشروعیت خود را  به رخ کشید. اردوغان 62 ساله، مردی قدرتمند و بلامنازع است که هواداران زیادی در کشورش دارد. او پس از 11 سال نخست وزیری در اگوست 2014 رئیس جمهور ترکیه شد و اختیارات زیادی به دست آورد.

ثروت اردوغان از کجا آمده است؟
افکار عمومی در ترکیه و جهان، اردوغان را سیاستمداری اسلام گرا می شناسند که در عین حال تاجر معروفی نیز هست. اما مخالفان او می گویند که منبع نفوذ "سلطان جدید ترکیه" ثروت عظیم اوست که میلیون ها دلار تخمین زده می شود.
یکی از نمایندگان حزب چپ گرای "جمهوری خواه خلق" در سال 2014 و چند ماه قبل از افشای پرونده های فسادی که نام "بلال اردوغان" پسر بزرگ اردوغان نیز در آن مطرح شد، گفت که ثروت نقدی نخست وزیر وقت، به حدود 1.8 میلیون لیره یعنی حدود یک میلیون دلار می رسد.
وی افزود خانوادۀ اردوغان املاک متعدد در استانبول و آنکارا دارند که ارزش آنها میلیونها دلار برآورد می شود.
در ژانویۀ 2014، رجب طیب اردوغان اتهام فساد فرزندش را تکذیب کرد و با وجود آن دادستانی کل، قرار بازداشت او و گروهی از نمایندگان و تجار را صادر کرده بود اما پلیس این قرار را اجرا نکرد.
بزرگ ترین مسجد ترکیه بعد از بزرگ ترین کاخ
اردوغان که از سال 1994 تا 1998 شهردار استانبول بود، اواخر سال 2014 کاخ ریاست جمهوری جدید و بزرگی را در آنکارا، پایتخت، افتتاح کرد که اعتراض مخالفان را برانگیخت. آنان این اقدام را دلیل دیگری بر "جنون قدرت" رئیس جمهور ارزیابی کردند. اما اردوغان در پاسخ آنها گفت که این کاخ ملک شخصی او نیست بلکه متعلق به ملت است.
این کاخ مشتمل بر هزار و 150 اتاق است و هزینۀ ساخت آن حدود 1.3 میلیارد لیرۀ ترکیه یعنی حدود 500 میلیون یورو برآورد می شود.
اردوغان چند روز قبل هم مسجد جدیدی به نام "چاملیجا" را در بخش آسیایی استانبول افتتاح کرد که با داشتن 6 گلدسته به ارتفاع هزار و 71 متر – یعنی بلندتر از گلدسته های مسجدالنبی (ص) - بزرگ ترین مسجد این کشور است و هزینۀ ساخت آن حدود 65 میلیون یورو برآورد می شود که از نذورات تأمین شده است.
202
 

پربیننده ترین خبرها