پاکسازی بی‌سابقه نهادهای دولتی ترکیه

پاکسازی بی‌سابقه نهادهای دولتی ترکیه
چهارشنبه 30 تير 1395 - 13:50

روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی به قلم کریم شاهین نوشت: پس از شکست کودتا در ترکیه ، این کشور شاهد عملیات بی سابقه پاکسازی نهادهاست."

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شاهین در گزارش خود با عنوان " اردوغان و گولن از همکاری تا دشمنی " می نویسد : نیروهای امنیتی ترکیه هزاران قاضی ، نظامی و مسئولان دیگر را برای پاکسازی نهادهای دولتی از طرفداران فتح اله گولن که در ایالت پنسلیوانیای آمریکا به سر می برد ، بازداشت کرده اند. 
گولن قبلاً با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که سال 1997 حزب عدالت و توسعه را تشکیل داد، همکاری می کرد ولی در سال 2013 اختلافات آنها آغاز و علنی شد زیرا قضاتی که گفته می شود از طرفداران گولن هستند ، پرونده فساد نهادهای دولتی را رو کردند.
گولن همکار سیاسی نزدیک اردوغان بود ولی اردوغان زمانی که از همکار خود احساس خطر کرد و به این باور رسید که همکارش درپی تصاحب قدرت است ، در روابط خود با وی بازنگری کرد.
مسئولان ترکیه ادعا می کنند که طرفداران گولن فیلم توقیف کامیون حامل اسلحه و مهمات در مرز ترکیه با سوریه را منتشر کردند تا وجهه دولت اردوغان را تخریب کنند.
گفته می شود که این کامیون اسلحه و مهمات را تحت عنوان کمک های بشردوستانه به مناطق تحت تصرف گروه های تروریستی در شمال سوریه منتقل می کرد که در مرز جنوبی ترکیه توقیف شد.
گولن معتقد است که کودتا به دست خود دولت ترکیه طراحی شده است.

کسانی که این اعتقاد گولن را می پذیرند ، می گویند که کودتا شاید زمینه ساز اقدامات آتی افسران ارتش باشد، افسرانی که از اقدامات ضد امنیتی کُردهای ترکیه و ایده ناآرام نگه داشتن مرزهای سوریه و ترکیه دل خوشی ندارند.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها