آیا امارات در کودتای نافرجام ترکیه نقش داشت؟!

آیا امارات در کودتای نافرجام ترکیه نقش داشت؟!
چهارشنبه 30 تير 1395 - 23:07

شبکۀ الجزیرۀ قطر، وزیر امورخارجه امارات را به حمایت از کودتا در ترکیه متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، "یاسر ابوهلالة" در واکنش به توهین وزیر امورخارجۀ امارات به قرضاوی (مفتی مصری قطری) در صفحۀ فیسبوک خود نوشت: "یک جوان کم سن و سال از حد و مرز خود فراتر رفته است، و به جناب رئیس جمهور اردوغان و شیخ قرضاوی توهین می‌کند."

وزیر امورخارجۀ امارات سه‌شنبه گذشته مطالبی را در صفحۀ تویتر خود منتشر کرد که به دلیل واکنشهای گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، مجبور به حذف آنها شد. 
بن زاید در اظهاراتی گفته بود: "یک افراطی که مجوز عملیات تروریستی را داده است، با کسی که در مقابل کودتا ایستاده اعلام همبستگی می‌کند، و به ما می‌گوید که آن کودتا برحق بود و مسؤولان آن دولت همه تروریست هستند!"
وی در پیام دیگری نوشته بود: "هنوز نمی‌دانیم که آیا در ترکیه کودتا روی داده است یا انقلاب، و یا اینکه (همه رویدادهای ترکیه) تئاتری است که کارگردان آن اردوغان می‌باشد."

ابوهلاله مدیر شبکۀ الجزیرۀ قطر با محکوم کردن اظهارات وزیرامورخارجه امارات، او را جوانی کم سن و سال توصیف کرد که افرادی مانند خودش او را تشویق می‌کنند. ابوهلاله همچنین او را متهم کرد که آنقدر شجاعت ندارد پیامهایش را حفظ کند، زیرا پس از مواجه شدن با موجی از انتقادات، آنها را حذف کرد. 
وزیر امورخارجه امارات هفته گذشته در صفحه تویتر خود قرضاوی را متهم کرد که از تروریستها حمایت و آنان را تشویق می‌کند. پاسخ قرضاوی به این اظهارات هم با موجی از واکنشها بین علما و سیاستمداران در خاورمیانه همراه شد.
به گفتۀ کارشناسان سیاسی منطقه، اینگونه پیامها نوعی جنگ رسانه‌ای بین امارات و قطر می‌باشد، زیرا قطر سعی دارد با کمک بازوی رسانه‌ای خود یعنی شبکه الجزیره، با دولت قانونی ترکیه اعلام همبستگی کند؛ درحالیکه امارات و عربستان در تلاشند تا از کودتاچیان از طریق شبکه العربیه (سعودی-اماراتی) و دیگر شبکه‌های همسو با جریان فتح الله گولن در ترکیه، پشتیبانی کنند.

مدیر شبکه سعودی العربیه و مجری و گویندگان آن در نخستین ساعات کودتای نافرجام، با خوشحالی پیش بینی می‌کردند که دولت قانونی اردوغان سرنگون خواهد شد. ولی این امر با نارضایتی و اعتراض فعالان در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.
کارشناسان همچنین سران عربستان و امارات را متهم کردند که تا زمان شکست کودتاچیان صبر کرده و پس از آن در پیام‌هایی کودتای نافرجام را محکوم کردند. در همین راستا وزیر امورخارجه ترکیه، آمریکا و بعضی کشورهای منطقه را به پشتیبانی از کودتاچیان متهم کرد.

پربیننده ترین خبرها