ناکامی اقدامات ریاض علیه سوریه در اجلاس موریتانی

ناکامی اقدامات ریاض علیه سوریه در اجلاس موریتانی
دوشنبه 4 مرداد 1395 - 12:38

سران کشورهای عرب امروز (دوشنبه) در شهر نواکشوت پایتخت موریتانی برای بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی گردهم می آیند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت شام تایمز، پیش از این جلسه وزیران خارجه عرب در شهر نواکشوت برگزار شد تا جدول کاری اجلاس سران و بیانیه پایانی را تنظیم و برای تایید نهایی به این اجلاس ارایه کنند.
کشور موریتانی میزبان جلسه وزیران خارجه و اجلاس سران عرب است.

این کشور صندلی سوریه در جلسه وزیران خارجه را در سالن باقی نگه داشت و دستور جلسه و فرم ها و اسناد مورد بحث را نیز روی آن قرار داد.

موریتانی دولت سوریه به ریاست بشار اسد را به رسمیت می شناسد، و نماینده ای از سوریه و کاردار آن در مقر سفارت سوریه در نواکشوت مستقر است.

مولای ولد محمد الاغظف نخست وزیر اسبق موریتانی آخرین مسوول عرب بود که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه اندکی بعد از تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب دیدار کرد.

یک منبع بلندپایه در اتحادیه عرب گفت: مسئله نمایندگی سوریه در اجلاس سران عرب و باقی نگه داشتن صندلی سوریه بحث و جدل های زیادی را ایجاد کرده است؛ به گونه ای که برخی طرف های عربی برای اعطای کرسی سوریه به نماینده گروه موسوم به ائتلاف سوری معارض تلاش کردند اما اعتراض برخی دیگر از کشورها مانع از آن شد.

یک منبع در اتحادیه عرب گفت که هشت کشور با حضور معارضان سوری در اجلاس امروز سران در نواکشوت مخالفت کردند، که این کشورها شامل مصر، الجزایر، عمان، لبنان، فلسطین، لیبی، تونس و جیبوتی هستند.
در این میان، هفت کشور عربی شامل امارات، موریتانی، اردن، کومور، مغرب، اریتره و سومالی رای ممتنع دادند.

با این حال کویت، عربستان، قطر، بحرین، یمن و سودان، خواستار حضور معارضان سوری در اجلاس سران عرب شده اند.

6 ـ 211

پربیننده ترین خبرها