شبکه تامین سلاح تروریستها؛ پای سعودیها درمیان است

شبکه تامین سلاح تروریستها؛ پای سعودیها درمیان است
پنج‌شنبه 7 مرداد 1395 - 10:51

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که برخی کشورهای خاورمیانه بویژه عربستان ظرف چهار سال گذشته با خرید مخفیانه سلاح از کشورهای اروپای شرقی، شبکه گسترده ای را برای تامین تسلیحات تروریست ها ایجاد کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت هسپرس، هزاران قبضه تفنگ از نوع "AK-47s" و گلوله های خمپاره، راکت و تسلیحات قوی و ضد تانک و همچنین تیربارهای سنگین از مسیر و کانالهای جدید تسلیحاتی از منطقه بالکان به شبه جزیره عربستان و کشورهای هممرز سوریه ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.

برپایه این گزارش، تسلیحات ارسال شده به سوریه به جنگ داخلی در این کشور که پنج سال به درازا کشیده، دامن زده است.

گزارش های سازمان ملل و مراکز اطلاعات نظامی حاکی است که مسیرهای ارسال تسلیحات و مهمات یاد شده از بوسنی هرزگویین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مونته نگرو، اسلواکی، صربستان و رومانی بوده است.

این هشت کشور پس از شدت گرفتن بحران در سوریه در سال 2012 میلادی، به عربستان و اردن و امارات و ترکیه - به عنوان تامین کننده تسلیحات گروههای تروریستی در سوریه و یمن- سلاح های زیادی فروخته اند.

این تسلیحات از سوی گروه مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوریه" که غرب از آنها حمایت می کند، مورد استفاده قرار گرفته است. تسلیحات مزبور همچنین در اختیار گروههای تروریستی دیگری مانند جماعت انصار الشام، جبهه النصره و داعش قرار گرفته است.

در واکنش به نتایج این تحقیقات، پاتریک ویلکن پژوهشگر نظارت بر سلاح در سازمان عفو بین الملل و بودلی والرو گزارشگر تسلیحاتی پارلمان اروپا "از وجود اقدامات زیادی از این دست سخن گفتند که توافقنامه های اتحادیه اروپا و قوانین بین المللی و ملی ویژه صادرات سلاح را نقض کرده است".

پاتریک ویکن تاکید کرد: دلایل و شواهد موجود نشان می دهد که این تحویل برنامه ریزی شده سلاح به گروه های تروریستی، در نقض خطرناک حقوق بشر دخیل است و انتقال این تسلیحات برخلاف قوانین بین المللی صورت می گیرد و باید فورا این روند متوقف شود. 

209ـ 211-6

پربیننده ترین خبرها