سابقه تنش آفرینی اردوغان و واکنش آلمان ها!

سابقه تنش آفرینی اردوغان و  واکنش آلمان ها!
دوشنبه 11 مرداد 1395 - 17:25

العالم - تهدید های ماه گذشته رجب طیب اردوغان علیه نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان و احتمال ارتباط آن با جلوگیری از پخش زنده سخنرانی رئیس جمهوری ترکیه برای هوادارانش در کلن آلمان، مورد توجه محافل مختلف قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پس از آنکه دادگاه قانون اساسی آلمان به درخواست پلیس و به دلایل امنیتی، از پخش زنده سخنرانی اردوغان برای هوادارانش در کلن جلوگیری کرد، وزارت امور خارجه ترکیه امروز(دوشنبه) با فراخوانی کاردار آلمان به این موضوع اعتراض کردند. 

" ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که این ایجاد ممنوعیت غیرقابل قبول است و جلوگیری از یک تجمع مردمی در دفاع از دمکراسی، آزادی و قانون و ضدیت با کودتا به جای تشویق آنها بر خلاف اصول دمکراسی و آزادی بیان و تجمع به شمار می آید.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش کرد که بیش از 80 هزار ترک و اروپایی روز گذشته در محکومیت کودتای نافرجام ماه گذشتۀ ترکیه تظاهرات کردند.

برخی محافل جلوگیری از پخش زنده سخنرانی اردوغان در آلمان را به سخنان یک ماه قبل او در ارتباط با  نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان مرتبط می دانند.

رئیس جمهوری ترکیه خرداد ماه گذشته طی سخنانی به نمایندگان ترک‌تبار پارلمان آلمان به دلیل اینکه به قطعنامه نسل‌کشی ارامنه رای منفی ندادند شدیداً انتقاد کرد و ضمن مقایسه کردن آنها با تروریست‌ها،اصالت آن را زیر سؤال برد.

از آن زمان و به دنبال گفتگوهایی با نمایندگان اداره فدرال پلیس جنایی آلمان، پلیس برلین و پلیس فدرال آلمان، اقدام های  امنیتی برای حفاظت از نمایندگان ترک تبار پارلمان آلمان تشدید شد.

رئیس مجلس فدرال آلمان هم تهدیدهای رئیس جمهوری ترکیه علیه نمایندگان ترک‌تبار این پارلمان را به شدت محکوم کرد.

«نوربرت لامرت» گفت: هر کس که با تهدید، بخواهد فشاری بر نمایندگان پارلمان آلمان اعمال کند، به کل مجلس حمله کرده است. جای تاسف دارد که توهین و تهدیدات نفرت‌پراکنانه در اظهارات عالی‌ترین مقام‌های سیاسی ترکیه نمود می‌یابند.

202-9 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها