گزارش بان کی مون درباره جنایت کودک کشی ریاض

گزارش بان کی مون درباره جنایت کودک کشی ریاض
سه شنبه 12 مرداد 1395 - 11:29

با توجه به این که قرار است دبیرکل سازمان ملل متحد امروز، سه شنبه، درباره جنایت حقوق بشری در یمن گزارش دهد، برخی منابع دیپلماتیک از خالی بودن دست عربستان سعودی در ارائه دلائل کافی برای حذف دائم این کشور از لیست سیاه خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دوماه پیش سازمان ملل متحد، ائتلاف نظامی تحت نظارت عربستان سعودی را به خاطر کشتار کودکان یمن در لیست سیاه قرار داد.
پایگاه خبری سومریه نیوز به نقل از یکی از منابع سازمان ملل متحد، از قصد آنان برای سفر به ریاض به منظور دست یافتن بر جزئیات بیشتر درباره مسائل مختلفی مانند پایگاههای نظامی و درگیری ها و حملات نظامی سعودی در یمن خبر داد.
گزارش سالانه سازمان ملل متحد درباره کودکان و درگیری مسلحانه حاکی است که ائتلاف سعودی مسئول 60 درصد از کشتارها و زخمی های کودکان یمنی در سال گذشته است.
گفتنی است از آغاز حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن 510 کودک کشته و 667 کودک دیگر زخمی شده اند.
ائتلاف تحت رهبری عربستان متشکل از کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر،مصر، اردن، مغرب، سنگال و سودان است.
با این وجود، «بان کی‌مون»‌ دبیرکل سازمان ملل متحد اندکی پس از قرار دادن نام عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودکان، نام ریاض را موقتا از این فهرست خارج و آن را به صورت ضمیمه این گزارش منتشر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که عربستان یکی از حامیان مالی مهم سازمان ملل تهدید کرد که کمک‌های مالی خود به این نهاد بین‌المللی را قطع خواهد کرد. البته ریاض مطرح شدن این تهدیدها را انکار کرده است.
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در ماه مارس سال گذشته میلادی با اعلام حمایت از «منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن، حملات خود را به این کشور همسایه آغاز کرد.
قرار است بان کی مون امروز، سه شنبه، در جلسه‌ای توجیهی برای شورای امنیت گزارشی در این رابطه ارائه دهد.
به گفته یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد، بان‌ کی‌مون قرار است به شورای امنیت اعلام کند که سازمان ملل به همکاری خود با عربستان سعودی در خصوص این مسئله ادامه می‌دهد و همچنین تأکید کند که فهرست سیاه منتشر شده همچنان در حال بازبینی است.
ائتلاف عربستان سعودی با ادعای حمایت از رییس جمهوری قانونی یمن که درانتخاباتی غیر دموکراتیک و بدون رقیب پیروز و بعدا تحت فشار مردم این کشور مجبور به استعفا شد، حملات نظامی خود را به مردم یمن آغاز کرد.
عربستان سعودی مدعی است که برای ممانعت ازاقدامات انصارالله یمن و نیروهای طرفدار عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن، حملات خود را به این کشور آغازکرده است.
بان که پایان امسال پس از 10 سال، پست خود را تحویل می دهد در اقدامی نادر به طور علنی ازعربستان به خاطر اعمال فشار به این سازمان بین المللی درباره گزارش مربوط به کودکان و درگیری مسلحانه انتقاد کرد.
برخی منابع دیپلماتیک در گفت وگو با رویترز خاطرنشان کردند، امکان دارد ریاض ضد این سازمان بین المللی تحت عنوان "مخالفت با مسلمانان" فتوایی صادرکند.

217-211-9

پربیننده ترین خبرها