دلیل پنهان‌کاری دربارۀ فاجعۀ کشتار شیعیان نیجریه

سه شنبه 12 مرداد 1395 - 17:23

معاون مسئول مرکز دار الثقلین در نیجریه، با اشاره به دست داشتن وهابی‌ها در جنایت کشتار شیعیان در زاریا، گزارش دولت نیجریه درباره این فاجعه را ناقص توصیف کرد.

"خضر محمد الموسوی" روز سه شبنه در مصاحبه اختصاصی با شبکۀ خبری العالم گفت: گزارش تحقیق درباره جنایت زاریا واقعیت های زیادی را پنهان کرده، و دست داشتن فرمانده ارتش و رئیس جمهوری در این جنایت را نادیده گرفته است .
الموسوی همچنین از دست داشتن قدرت های بزرگ در جنایت زاریا خبر داد و تأکید کرد: گزارش جنایت زاریا همه واقعیت ها را فاش نکرده است زیرا ارتش به تنهایی و خودسرانه نمی تواند مرتکب چنین جنایتی شود، و در قانون اساسی نیجریه نیز آمده است که رئیس جمهور فرمانده عالی نیروهای مسلح (ارتش) است و هیچ فرمانده ای در ارتش نمی تواند خودسرانه کاری انجام دهد، و بی شک جنایت زاریا از قبل طراحی شده بود.
الموسوی اظهار داشت: هیچ نامی از فرمانده ارتش در گزارش نیامده است و فقط نام فرمانده منطقه اول بیان شده است زیرا مناطق استقرار ارتش به 4 منطقه تقسیم شده است و تهیه کنندگان گزارش فرمانده منطقه اول را قربانی عاملان اصلی جنایت زاریا کرده اند تا مسئولیت را از دوش عاملان اصلی بردارند در حالی که این جنایت به دست فرمانده ارتش انجام شده است . 
الموسوی تأکید کرد: رئیس جمهور نیجریه استقلال رأی ندارد، زیرا در غیر این صورت فرماندهانی را که مرتکب جنایت زاریا شدند، محاکمه می کرد.

الموسوی فاش کرد: واقعیت این است که رئیس جمهور نمی تواند اقدامی برای محاکمه عاملان جنایت انجام دهد، زیرا این جنایت ریشه در قدرت های خارجی دارد.

وی با بیان اینکه قدرتهای خارجی به بهانه نگرانی از گسترش تشیع در نیجریه، دست به جنایت در زاریا زدند، اظهار داشت: رئیس جمهور نمی تواند حرفی مخالف خواسته قدرت های خارجی بزند، یا اقدامی بکند؛ زیرا در صورت هر اقدامی از سوی وی، قدرت های خارجی کودتا خواهند کرد و وی را کنار خواهند گذاشت یا بلای دیگری سرش خواهند آورد.
مسئول مرکز دار الثقلین نیجریه اعلام کرد : عربستان سعودی هنگامی که جنایت زاریا اتفاق افتاد ، از ارتکاب این جنایت استقبال و از ارتش حمایت کرد، ولی نمی توان نظام آل سعود را به اتهام دست داشتن در این جنایت محاکمه کرد زیرا مدرک موثقی در دست نیست.

الموسوی خاطرنشان کرد: شاید جنایت زاریا از طریق هماهنگی تلفنی انجام شده است ولی بی شک وهابی های نیجریه در این جنایت دست داشته اند زیرا خبرها حاکیست که وهابی ها پس از جنایت زاریا شادی کردند . واقعیت ها روشن و واضح است ولی دلیلی قطعی که بتوان به دادگاه برای محاکمه آل سعود ارائه کرد ، در دست نیست .
گزارش کمیته قضایی ایالت کادونا حاکیست که ارتش اواخر سال 2015 حدود 348 شیعه را در شهر زاریا در شمال این کشور در مدت 3 روز کشته است، و عاملان این جنایت باید شناسایی و محاکمه شوند.  

214

پربیننده ترین خبرها