آلمان: تسلیم تهدیدهای ترکیه نمی‌شویم

آلمان: تسلیم تهدیدهای ترکیه نمی‌شویم
سه شنبه 12 مرداد 1395 - 17:46

وزارت خارجه آلمان تاکید کرده که مصمم است در برابر تهدیدهای ترکیه مبنی بر اجرا نکردن توافقنامه‌ ۱۸ مارس (30فروردین) درخصوص پناهجویان ایستادگی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از دویچه وله، برلین شرط لغو روادید برای شهروندان ترکیه و محدودیت ویزا، را به اعمال اصلاحات قانونی از جمله "قانون ضدترور" این کشور منوط کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با روزنامه‌ "فرانکفورتر الگماینه" تهدید کرده بود که در صورت اجرایی نشدن توافقنامه میان ترکیه و اتحادیه اروپا، مبنی بر لغو شرط گرفتن اجازه سفر شهروندان این کشور به اروپا تا ماه اکتبر سال جاری میلادی، آنکارا نیز "ناگزیر" از اجرای مفاد توافقنامه ۱۸ مارس خودداری خواهد کرد.

دولت آلمان در برابر تهدیدهای ترکیه واکنش نشان داده است.

بر اساس توافقنامه‌ یادشده، مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند به ترکیه بازگردانده می‌شوند. اما در مقابل ترکیه می‌تواند در ازای هر مهاجر، یک پنا‌هجوی سوری را که در اقامتگاه‌های ترکیه زندگی می‌کند به اروپا منتقل کند. این طرح که به امضای مقامات اتحادیه اروپا و ترکیه رسیده، از روز ۲۰ مارس ۲۰۱۶ به مرحله‌ اجرا گذاشته شده است.

واکنش آلمان

مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان در رابطه با سخنان مولود چاووش‌اوغلو گفت: «تا زمانی که آنکارا تمام شرایط مندرج در توافقنامه را به اجرا در نیاورده، نمی‌توان درباره‌ زمان مشخص لغو روادید اروپا برای اتباع ترکیه صحبت کرد.»

اتحادیه‌ اروپا، برای اجرای طرح لغو ویزا، ۷۲ شرط عنوان کرده که برخی از آن‌ها از سوی دولت ترکیه برآورده شده است. اصلاح "قانون ضدترور" این کشور که روزنامه‌نگاران و مخالفان را از فشارها و تنگناهای دولتی مصون می‌دارد، از جمله شرایط مندرج در توافقنامه است که هنوز به مرحله اجرا درنیامده.

شفر هم‌چنین یادآور شد که دولت آلمان گفته‌های مولود چاووش‌اوغلو را به مثابه "تهدید" یا "ضرب‌الاجل" ارزیابی نمی‌کند.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها