دانشمند مصری و برندۀ نوبل شیمی درگذشت

دانشمند مصری و برندۀ نوبل شیمی درگذشت
چهارشنبه 13 مرداد 1395 - 11:12

تلویزیون مصر از درگذشت احمد زویل دانشمند مصری ـ امریکایی، برنده جایزه نوبل شیمی در سن 70 سالگی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، شریف فؤاد، سخنگوی زویل به تلویزیون رسمی مصر گفت: "علت درگذشت وی مشخص نیست و معلوم نیست که سرطان باعث مرگ او شده یا چیز دیگر... آخرین بار هفته پیش با پزشک معالج وی تماس گرفتم در آن زمان، اوضاع خوب بود."
وی افزود: "همسر احمد زویل، دانشمند مصری، به ما اطلاع داده است که وی در وصیتنامه اش خواسته است پیکرش در مصر دفن شود."
احمد حسن زویل، شیمیدان مصری – امریکایی است که در سال 1999 جایزه نوبل شیمی را به خاطر تحقیقاتش در زمینه انتقال واکنشهای شیمیایی با استفاده از طیف نگاری در یک کوادریلیوم ثانیه از آن خود کرد.

وی میکروسکوپی را اختراع کرد که با تصویربرداری لیزری در زمانی برابر با یک فمتوثانیه، به پژوهشگر امکان می دهد که تمام جزئیات را در حین واکنش های شیمیایی مشاهده کند. وی استاد شیمی و فیزیک در انستیتو تحقیقاتی کالیفرنیا بود.
احمد حسن زویل در 26 فوریه 1946 در شهر دمنهور در استان البحیره مصر به دنیا آمد. او در دانشکده علوم دانشگاه اسکندریه در رشته شیمی لیسانس گرفت و در رشته پرتوشناسی، فوق لیسانس و در لیزرشناسی، دکترا گرفت.
تحقیقات وی به شناسایی سریع بسیاری از بیماری ها کمک کرد.

وی همچنین تعداد زیادی مدال و نشان و جوایز بین المللی از جمله جایزه "ماکس بلانک" آلمان، جایزه بین المللی علوم "ملک فیصل"، جایزه "کارس" سوییس از دانشگاه زوریخ و جایزه "بنجامین فرانکلین" را به دست آورد.
دکتر احمد زویل، در انقلاب 25 ژانویه که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک منجر شد، به صورت فعال حضور داشت.

وی همچنین یکی از کمیته داوران بود که به همت جمعی از روشنفکران مصر برای مشارکت جوانان انقلابی در تصمیم های مربوط به بهبود اوضاع سیاسی کشور و براندازی سران فساد تشکیل شد.
این دانشمند مصری همچنین طرحی را برای تأسیس شهرک علم و فناوری "زویل"، به منظور اجرای پروژه ملی تحکیم و تثبیت مبانی علم جدید و توسعه مجموعه آموزشی در مصر بنیانگذاری کرد.

208 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها