راه آسان دستیابی تروریست ها به اسلحه از طریق عربستان!

راه آسان دستیابی تروریست ها به اسلحه از طریق عربستان!
يکشنبه 17 مرداد 1395 - 15:03

العالم - منابع غربی فاش کردند که بخش عظیمی از اسلحه و مهماتی که عربستان و متحدانش از اروپای شرقی می خرند ، به دست تروریست ها در سوریه و یمن می رسد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت که عربستان، اردن و ترکیه قراردادهایی برای رساندن 4 هزار و 700 تن اسلحه و مهمات به دست تروریست های فعال در سوریه امضاء کرده اند.
این روزنامه انگلیسی در گزارش خود افزود: کشورهای اروپای شرقی قراردادهای محرمانه با کشورهای شبه جزیره عربستان و همسایگان سوریه برای فروش اسلحه و مهماتی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو در 4 سال گذشته منعقد کردند که به احتمال قوی بخش عظیمی از این اسلحه و مهمات به دست تروریست ها در سوریه رسیده است.
عربستان، اردن ، امارات و ترکیه از سال 2012 که بحران سوریه اوج گرفت، خریداران بزرگ محموله های سنگین اسلحه و مهمات از بوسنی، بلغارستان، کروآسی، جمهوری چک، مونته نگرو، اسلوواکی، صربستان و رومانی  برای فرستادن بخشی از آن به سوریه و یمن شده اند.
این در حالیست که حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعتراض مراکز و سازمان های حقوقی جهان همراه شده است.
کشورهای خاورمیانه در گذشته محموله های تسلیحاتی از کشورهای شرقی و مرکزی اروپا خریداری نمی کردند ولی خرید و فروش اسلحه بین این دو طرف از سال 2015 افزایش یافته است و طرف فروشنده با فروش این محموله ها به درگیری های خاورمیانه دامن می زند و عملاً توافقنامه هایی را که اتحادیه اروپا درباره ممنوعیت فروش اسلحه و مهمات به مناطق جنگی امضاء کرده است ، نقض می کند.
پاتریک ویلکِن کارشناس معاملات تسلیحاتی در سازمان عفو بین الملل و بودیل والِرو مسئول امور اسلحه در پارلمان اروپا می گویند که برخی از قراردادهای تسلیحاتی کشورهای اروپائی و عربی ناقض قوانین مربوطه اتحادیه اروپا و توافقنامه های بین المللی ممنوعیت صادرات اسلحه است.
ویلکن افزود: دلایل و مدارک نشان می دهد که بخشی از اسلحه و مهماتی که کشورهای عربی از اروپای شرقی می خرند ، پیوسته و پیاپی به دست گروه های مسلحی که متهم به نقض حقوق بشر هستند ، می رسد که این امر نقض قانون بین الملل است و باید فوراً متوقف شود.
اولین محموله تسلیحاتی با هزینه عربستان زمستان سال 2012 در دهها هواپیمای باری در شهر زاگرب پایتخت کرآوسی بارگیری شد و این هواپیماها در اردن به زمین نشستند و اندکی بعد این محموله ها سر از سوریه درآورد.
دولت کرآوسی بارها دست داشتن خود در فرستادن اسلحه به سوریه را رد کرده است؛ ولی رابرت استفان سفیر آمریکا در سوریه بین سال های 2011 و 2014 می گوید که دولت زاگرب سال 2012 با عربستان قرارداد تسلیحاتی امضاء کرد.
جِرِمی باینی کارشناس امور تسلیحاتی خاورمیانه در مصاحبه با هفته نامه نظامی "جِیْن" گفت: ارتش های عربستان، اردن، امارات و ترکیه از اسلحه و مهمات غربی استفاده می کنند و به احتمال قوی بخش زیادی از این اسلحه و مهمات به دست گروه های تحت امر آنها در سوریه ، یمن و لیبی می رسد.
اتحادیه اروپا نیز اعلام می کند که هواپیماهایی از بلغارستان و اسلوواکی از تابستان 2014 چندین تُن بار ناشناخته به پایگاه های نظامی در عربستان واردن منتقل می کنند.
آمریکا نیز از گروه های تروریستی فعال در سوریه حمایت تسلیحاتی سنگین می کند و در همین راستا ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا ژانویه 2015 حدود 3 کشتی را با محموله های تسلیحاتی از بنادری در دریای سیاه راهی خاورمیانه کرد. 


214-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها