اردوغان خواهان بازگرداندن مجازات اعدام شد

اردوغان خواهان بازگرداندن مجازات اعدام شد
دوشنبه 18 مرداد 1395 - 07:49

رئیس جمهور ترکیه در راهپیمایی بزرگی در استانبول گفت که اگر پارلمان و مردم از مجازات اعدام حمایت کنند، او هم آن را تایید خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان در سخنانی در گردهمایی مردم و مسؤولان در میدان ینی کاپی استانبول که تحت عنوان "دموکراسی و شهدا" برگزار شد، از کسانی که جلوی تانک ها رفتند و خیابان ها و فرودگاه ها را پر کردند، تشکر کرد.

رییس جمهور ترکیه گفت که نهادهای دولتی باید از کلیه هواداران فتح الله گولن، مقیم آمریکا پاکسازی شوند. گولن که زمانی متحد اردوغان بود هم اکنون رغیب وی محسوب می شود و به هدایت کودتا متهم است؛ اتهامی که او رد کرده است.
چهره های سیاسی، مذهبی و رهبران دو حزب از سه حزب مخالف ترکیه در این تجمع حضور داشتند اما از حزب کردها دعوت نشده بود.
کشورهای غربی از واکنش دولت به کودتا انتقاد کرده اند. اتحادیه اروپا - که ترکیه خواهان پیوستن به آن است - مجازات اعدام در کشورهای عضو را نمی پذیرد. اردوغان در این تجمع گفت:‌ "این پارلمان ترکیه است که در مورد مجازات اعدام تصمیم خواهد گرفت... من پیشاپیش اعلام می کنم، من بر تصمیم پارلمان مهر تایید خواهم زد."
او افزود:‌ "آنها می گویند اتحادیه اروپا مجازات اعدام ندارد... خوب آمریکا دارد، ژاپن دارد، بیشتر جهان دارد. پس آنها اجازه دارند حکم اعدام بدهند. ما هم تا سال ۱۹۸۴ داشتیم. حاکمیت ازان مردم است، بنابراین اگر مردم چنین تصمیمی بگیرند من مطمئن هستم احزاب سیاسی پایبند خواهند بود."
اردوغان گفت:‌ "۱۵ ژوئیه (روز کودتای نافرجام) به دوستان ما نشان داد که این کشور نه فقط در برابر حملات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک قوی است، بلکه در برابر خرابکاری نظامی هم پایدار است. نشان داد که سقوط نخواهد کرد، از خط خارج نخواهد شد."
211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها