بیداری ظریف در شب کودتای ترکیه و خواب عمیق همتایان عرب!

بیداری ظریف در شب کودتای ترکیه و خواب عمیق همتایان عرب!
شنبه 23 مرداد 1395 - 11:20

روزنامۀ رأی الیوم در سرمقالۀ خود، سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ترکیه را بیانگر تفاوت بالای میان دیپلماسی ایران و اعراب توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رأی الیوم تأکید کرد، ظریف در شب کودتای نافرجام نخوابید و پنج‌‌بار با همتای ترکیه‌ای خود تماس گرفت تا از اوضاع این کشور اطمینان یابد، در حالی که هم پیمانان عرب ترکیه در خواب عمیقی فرو رفته بودند؟ و همین موضوع باعث شده این احساس به دولتمردان ترکیه دست دهد که شاید اعراب در کودتا دست داشته و یا این که دست کم از آن حمایت کرده باشند.
رأی الیوم در عنوان این سرمقاله با مطرح کردن این سؤال‌ها که "چرا وزیر خارجه ایران راهی آنکارا می‌شود و نه همتای سعودی وی؟ و چرا دیپلماسی ایران پیشرفت می‌کند و همتای عرب آن پسرفت؟ و چگونه ظریف شب کودتای ترکیه بیدار ماند در حالی که همتایان عرب وی در خواب عمیق فرو رفتند؟» خاطرنشان کرد: سفر ظریف به آنکارا بازتاب دهنده تفاوت زیاد بین دیپلماسی عربی و ایرانی و برتری دومی و تحقق دستاوردهای بزرگ در برابر عقب ماندگی اولی است، مسئله‌ای که دلایل ناکامی دیپلماسی عربی و سیاست های دولت‌های آن را نشان می دهد.
رأی الیوم با بیان اینکه قصد ستایش از ایرانیان را ندارد، تأکید کرد که هدف از این سرمقاله انتقاد از دولت‌های عربی است که تا گذشته نزدیک هم پیمان راهبردی ترکیه و شریک آن در مسائل منطقه ای زیادی و در راس آنها مسئله سوریه به شمار می آمدند.
رأی الیوم خاطرنشان کرد، وزیر خارجه ایران که همانند رهبران کشورها مورد استقبال قرار گرفت، علاوه بر همتای ترکیه‌ای خود مولود چاووش اوغلو، با رجب طیب اردوغان و بنعلی ایلدرم، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: برای ما که این جا در مورد هوش و ذکاوت دیپلماسی ایرانی صحبت می‌کنیم، این مسئله قابل توجه بود که آقای چاووش اوغلو اعلام کرد به همراه آقای ظریف در طول شب تلاش نافرجام برای کودتای نظامی در پانزدهم ژوئیه گذشته بیدار ماندند، و این که ظریف در آن شب چهار - پنج بار و در روز پس از آن نیز چندین بار دیگر با وی تماس گرفت، تا از اوضاع ترکیه اطمینان حاصل کند.
رأی الیوم خاطرنشان کرد که ایران و ترکیه از نظر مذهب متفاوت هستند، و در رابطه با بحران سوریه نیز در دو جبهه مخالف قرار دارند، جایی که ایران در جبهه دولت سوریه قرار دارد و از بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور پشتیبانی می کند در حالی که ترکیه در کنار هم پیمانان خود در منطقه (خلیج فارس) به ویژه عربستان سعودی و قطر و همچنین آمریکا و اروپا در جبهه مخالفان مسلح سوریه قرار گرفته که در حال جنگ برای تغییر نظام حاکم و براندازی رئیس جمهور این کشور است.
رأی الیوم تأکید کرد که منطق حکم می کرد که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نخستین بازدیدکننده از آنکارا باشد و چند روز پیش از همتای ایرانی خود راهی ترکیه می‌شد، تا پس از اطمینان از وضعیت هم پیمان خود، ماهیت زمینه های همکاری میان دو کشور در شمار زیاد مسائل منطقه ای مشترک در مرحله پس از کودتا را بررسی می کرد، با این حال وی چنین کاری را انجام نداد و ما نیز دست کم از روی کنجکاوی هم که باشد تاکنون دلایل و عوامل عدم سفر الجبیر به آنکارا را نمی دانیم.
رأی الیوم تأکید کرد: دولتمردان ایران به خوبی می دانند چگونه و چه زمانی دیپلماسی خود را به کار بیندازند همان گونه که استفاده از برگه های خود به ویژه در زمینه اقتصادی و به کار گیری آنها در راستای منافع منطقه ای خویش را نیز می دانند، شاخص ترین دلیل برای این مسئله نیز این است که وزیر امورخارجۀ ترکیه تاکید کرد که دو طرف ایرانی و ترکیه ای در گفت و گوهای کنونی خود بر سر رسیدن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق کردند.

پربیننده ترین خبرها