عطوان:

افول "اسرائیل" از جنگ 33 روزه آغاز شد

افول
دوشنبه 25 مرداد 1395 - 12:27

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب، تأکید کرد که افول رژیم صهیونیستی پس از جنگ 33 روزه و پیروزی حزب الله آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سردبیر روزنامه رأی الیوم روز دوشنبه درمطلبی با ستایش از مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه و پیروزی بر رژیم صهیونیستی نوشت: پیروزی مقاومت لبنان بر اشغالگران اسرائیلی در جنگ سال 2006 میلادی و پایداری و استقامت 33 روزه حزب الله در برابر ارتش اسرائیل و شلیک هزاران موشک به عمق سرزمین اشغالی فلسطین در 10 سال قبل موازنه قوا را تغییر داد. در این جنگ اسطوره برتری اسرائیل و قدرت نیروی هوایی در یکسره کردن جنگ ها از بین رفته و توان بازدارندگی تل آویو از بین رفت.

این نویسنده افزود: پس از آن دورۀ بزرگ و افتخار آمیز در تاریخ امت اسلامی، "اتاق های سیاه" در غرب برگزاری سمینارها و مطالعات استراتژیک را برای شکل دهی به طرح مهار این پدیده (مقاومت) و کاستن از تاثیر این پیروزی و متلاشی کردن ارتش های عربی و گسست در کشورهای اردوگاه مقابله با استعمارگران را با وارد کردن این کشورها در هرج و مرج های خونبار و ریشه کن کردن اندیشه مقاومت با شکل های مختلف آن، شروع کردند.

عطوان تصریح کرد: باید پاره ای عقب برگردیم و به طور مشخص به گزارش کمیته وینوگراد و اعترافات غیرمنتظره ژنرال ها و مقامات بلندپایه اسرائیل و ارزیابی آنها از جنگ 33 روزه بازگردیم، تا از دل آنها نکات زیر را از باب اشاره و یادآوری استخراج کنیم.

نخست اینکه شیمون پرز نخست وزیر اسبق اسرائیل اذعان کرد که اگر تصمیم گیری با او بود، وارد جنگ 33 روزه نمی شد چرا که طرف مقابل آماده و کامل بود اما ارتش اسرائیل آمادگی برای ورود به این جنگ را نداشت.

دوم اینکه دان حالوتس رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در همان زمان اذعان کرد که دو دلیل باعث شکست نیروهای او در جنگ 33 روزه شد.

دلیل نخست، ناتوانی اسرائیل در متوقف کردن باران موشکهای کاتیوشا به مناطق الجلیل و به صورت کلی شمال فلسطین اشغالی بود.

دلیل دوم هم طولانی شدن جنگ برای افزون بر 33 روز و عدم توانایی نیروی هوایی اسرائیل برای یکسره کردن کار جنگ بود. این درحالی است که پیش از این تاریخ، نیروی هوایی اسرائیل نقش بزرگی در یکسره کردن نتیجه جنگ های گذشته داشت.

سوم اینکه ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل از خود در مقابل انتقادها دفاع کرد که بارزترین انتقاد این بود که چرا فرمان حمله زمینی به جنوب لبنان را به ارتش اسرئیل نداده است. اولمرت گفت: اگر ارتش ما وارد خاک لبنان می شد، نمی دانست که باید چطور از آن خارج شود.

چهارم اینکه تعداد زیادی از ژنرالها و مقامات اسرائیلی از جمله دان حالوتس در اشاره به مقاومت لبنان به این درک رسیدند که نمی توان یک عقیده و اندیشه را شکست داد و اعتراف کردند که اسرئیل در جنگ 33 روزه به یک کیسه بوکس تبدیل شد.

گسستن جوامع مسلمان با فتنه طایفه ای و تقسیم منطقه و ملتهای آن براساس پایه های مذهبی با فعالیت رسانه ای مدون و کارشناسی شده، واکنشی سریع (از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش) برای تکرار نشدن شکست تل آویو و خنثی کردن پیروزی مسلمانان بود. اولین گام آنها در این زمینه نیز تصمیم اتحادیه عرب در درج نام حزب الله در فهرست تروریسم و محاصره ظالمانه گروههای مقاومت در غزه خصوصا حماس و جهاد اسلامی و حمایت مخفی از دو حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه بود و آنها این اقدامات را به این امید انجام دادند که فرهنگ مقاومت و پایگاه مردمی و عقیدتی آن را از بین ببرند و مردم را از مقاومت متنفر کنند.

حرتسی هالوی رئیس واحد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در یک ماه پیش در کنفرانس هرتزلیا با حضور سران نظامی و سیاسی اسرائیل اذعان کرد: جنگ آینده با حزب الله آسان نخواهد بود زیرا این حزب موشکهای زیادی با بردها و اندازه های مختلف در اختیار دارد و تجربه جنگی جدیدی نیز با توجه به جنگ در سوریه بدست آورده است.

این نویسنده با اشاره به سفر دو سال پیش خود به جنوب لبنان و روستای ملیتا که موزه جنگ 33 روزه مقاومت لبنان در آن احداث شده است، گفت: من این تونل هایی را که منجر به پیروزی شد، مشاهده کردم. تانک های منهدم شده میرکاوا به عنوان مایه افتخار صنعت نظامی اسرائیل را دیدم و اذعان می کنم که احساس افتخار می کنم. ایمان و اعتقادم تقویت شد که این امت اسلامی و این تفکر شکست نخواهد خورد.

پربیننده ترین خبرها