السفیر تحلیل کرد:

نبرد حلب، اختلافات جیش الفتح را برملا کرد

نبرد حلب، اختلافات جیش الفتح را برملا کرد
دوشنبه 25 مرداد 1395 - 13:01

درسایه تداوم عملیات ارتش سوریه در شهر حلب در شمال این کشور، نشانه های شکاف در گروه مسلح جیش الفتح نمایان شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر در گزارش تحلیلی امروز خود به شکست های پی درپی گروه مسلح جیش الفتح در شهر حلب و ضربات وارده بر بنیان این گروه اشاره کرد و نوشت: گروه جیش الفتح متشکل از شماری از گروهک های مسلح است و همزمان با شکست های نظامی گروه جیش الفتح، اختلافات عمیقی بین جریان های متضاد در داخل دو گروهک بارز جیش الفتح یعنی جبهه النصره و احرار الشام بروز کرده است.

این اختلافات بر سر مسائل سیاسی است. مطلبی درز کرده که از موافقت احرار الشام برای پیوستن به فرایند سیاسی برمبنای احیای قانون اساسی سال 1950 میلادی حکایت دارد.

در مقابل صداهایی در احرار الشام و جبهه النصره بلند شده است که خواهان تسریع در اتحاد گروهها شده است؛ پیش از از آنکه جدا شدن جبهه النصره از القاعده از تب و تاب بیفتند.

در این بین، تنها شکست نظامی بنیان جیش الفتح را تهدید نمی کند بلکه اختلافات عقیدتی و سیاسی نقش مهمی در برهم خوردن ساختار این گروه مسلح و تضعیف  پیوند گروهک های تشکیل دهنده آن ایفا می کند.

تصادفی نیست که بحث و جدل های علنی درشبکه های اجتماعی بین سران احرار الشام و جبهه النصره به خاطر اظهارات لبیب النحاس بالا گرفته است. النحاس رئیس روابط خارجی احرار الشام در گفت وگو با روزنامه سعودی الحیات درباره دموکراسی و فرایند سیاسی سخن گفت. این بحث و جدل ها از شکاف داخلی در احرار الشام و جبهه النصره درباره موضوعات مختلف حکایت دارد.

پربیننده ترین خبرها