اهداف راهبردی آمریکا از ایجاد داعش در منطقه

اهداف راهبردی آمریکا از ایجاد داعش در منطقه
جمعه 29 مرداد 1395 - 11:17

گروه تروریستی داعش دست پرورده آمریکاست تا از طریق این گروه و با ایجاد جنگ و خون ریزی، به هم ریختن منطقه خاورمیانه، تجزیه کشورهای و ایجاد نزاع های قومی و طایفه ای به اهداف راهبردی خود دست یابد

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری شام سوریه دراین خصوص به مواضع ویلیام أنجدال کارشناس راهبردی آمریکا استناد کرده است که نقش جنایتکارانه واشنگتن را در پیدایش باند داعش، آموزش یافتن و مسلح شدن آن برملا کرد.

به گفته أنجدال، آمریکا با ایجاد این گروه درصدد است تا بتواند بر اساس نقشه ای که ترسیم کرده سراسر منطقه خاورمیانه را به آشوب بکشد و آن را متلاشی کرده و ماهیتش را از بین ببرد تا قلمروهای نژادپرستانه و طائفه ای کینه توز در منطقه ایجاد کند که با یکدیگر درگیر شوند و توان شان دچار فرسایش شود و همه این قلمروها به دنباله روی واشنگتن و همپیمانانش تبدیل شوند.

هدف آمریکا از ضربه زدن به سوریه
هدف آمریکا از حمله به سوریه به زانو درآوردن آن و رهایی یافتن از زرادخانه نظامی اش و تضعیف ارتش این کشور است تا بدین ترتیب ائتلاف راهبردی میان سوریه، ایران و حزب الله را از بین ببرد و در نتیجه آمریکا بتواند امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کند.

جنایت و آشوب برای قراردادهای تسلیحاتی
بدون شک راه اندازی جنگ ها و بهره برداری از آنها پیشه ای است که آمریکا و همپیمانانش در پیش گرفته اند تا بتواند تسلیحات انبار و انباشته شده خود را صادر کند. پس از فراهم آمدن شرایط برای آشوب و تجزیه طلبی، قراردادهای تسلیحاتی شکوفا می شود و به هر اندازه که بحران ها و جنگ ها افزایش یابد به همان اندازه فروش سلاح نیز افزایش می یابد.
به عنوان شاهد مثال در سایه انقلاب های موسوم به بهار عربی فروش تسلیحات آمریکا سه برابر در مقایسه با گذشته افزایش یافت و بر کسی پوشیده نیست که قراردادهای تسلیحاتی در طول سال های اخیر بیانگر بسیاری از علل وعوامل و واقعیت های پنهان شده است.

نقشه ژئو تسلیحاتی آمریکا
اولین این واقعیت ها، وجود نقشه ژئو تسلیحاتی است که جهان را به مناطق نفوذ و بازاری برای تسلیحات کشورهای بزرگ تبدیل می کند. در واقع انبارهای انباشته شده از تسلیحات در آمریکا هر از گاهی نیازمند خانه تکانی هستند و به همین دلیل عامل اصلی پیدایش اکثر بحران ها و جنگ ها در منطقه، آمریکا بوده و هست.
کارشناسان نظامی فاش کردند که تسلیحات و مهمات موجود در اختیار گروه های تندروی مسلح در سوریه از شرق و مرکز اروپا به آنها رسیده است.
تحقیق به عمل آمده از سوی تیمی از روزنامه نگاران در شبکه گزارش های تحقیقات بالکان (BIRN) و طرح گزارش های سازمان یافته و فساد (OCCRP) نشان می دهد که کشورهای شرق اروپا در طول چهار سال گذشته با فروش محرمانه سلاح به ارزش بیش از یک میلیارد یورو به کشورهای خاورمیانه شناخته شده به عنوان گذرگاه ورود تسلیحات به سوریه موافقت کرده اند. 

مشارکت آمریکا در انتقال سه محموله 4700تنی سلاح برای تروریست ها
کارشناسان تاکید کردند تجارت سلاح میان بالکان و خاورمیانه با هماهنگی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ترکیه از سوی مراکز در نظر گرفته شده به همین منظور در اردن و ترکیه انجام گرفته است.
بر اساس این گزارش نیروهای آمریکایی سه عملیات حمل و نقل محموله 4700 تنی تسلیحات و مهمات را از بنادر دریای سیاه انجام داده اند و محموله یاد شده به نقطه ای در دریای سرخ و ترکیه انتقال یافته اند.
روزنامه گاردین انگلیس خاطرنشان کرد: هزاران تیربار و گلوله خمپاره و تسلیحات ضد تانک از گذرگاه جدید واردات سلاح از بالکان به شبه جزیره عربستان و از آنجا به سوریه انتقال یافته است.
در همین راستا اطلاعات مربوط به صادرات سلاح و گزارش های سازمان ملل از ارسال اسلحه از بوسنی هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، بالکان، اسلواکی، صربستان و رومانی حکایت می کند. در واقع این کشورها با فروش سلاح و مهمات به ارزش 1.2 میلیارد یورو به برخی کشورهای منطقه و در راس آنها ترکیه به عنوان بازارهای اصلی تامین کننده سلاح در سوریه اعلام موافقت کرده اند.

آمریکا به دنبال ادامه حیات داعش
چه بسا آمریکا به دلیل موارد یاد شده می خواهد عمر داعش تا اطلاع ثانوی ادامه یابد زیرا به صرف تهدید داعش علیه اردن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، آنها قراردادهای تسلیحاتی بیشتری با غرب منعقد کردند و در نتیجه افزایش مشارکت ارتش های خاورمیانه در نبرد با تکفیری ها در منطقه تقاضا برای خرید تسلیحات آمریکا و تجهیزات و ابزارهای لازم جهت محافظت از مرزها افزایش یافت. به همین دلیل می توان گفت داعش به عنوان یک طرح سرمایه گذاری جنگی مولد باعث فعال شدن و ایجاد شور و نشاط و افزایش فروش تسلیحات آمریکا شده است.
پس می توان گفت ثبات و امنیت در منطقه با سیاست آمریکا و منافعش در تضاد است زیرا اقتصادش مبتنی بر دو پایه اصلی تولید تسلیحات و صادر کردن آن به منطقه ما به منظور شعله ور کردن درگیری های نظامی، سرقت، غارت و چپاول ثروت های آن به شکل های گوناگون است.

66.3 میلیارد دلار تجارت تسلیحاتی آمریکا
در همین راستا در گزارش واحد تحقیقات کنگره آمده است که آمریکا طی سالهای گذشته به طور کلی 66.3 میلیارد دلار یعنی بیش از سه چهارم بازار تسلیحات جهان اسلحه صادر کرده است و ارزش معامله های نظامی اش در سال 2011 به 85.3 میلیارد دلار رسید.

بده بستان آمریکا با داعش
به طور کلی می توان گفت آمریکایی ها از حوادث خشونت آمیز و اقدامات آشوب برانگیز در منطقه ناراضی نیستند زیرا از آن به عنوان یک ابزار راهبردی برای تسلط یافتن بر جهان از راه تجزیه کشورهای خاورمیانه سود می جویند. پس برخلاف ادعای آمریکا مبنی بر نبرد با داعش رابطه میان آن دو کاملا رابطه بده بستان است و به همین دلیل کارخانه های تسلیحات در آمریکا و کشورهای غربی با وجود این که می دانند تسلیحات شان به سوریه می رود، به طور پیاپی به گروه های مسلح و جریان های تندرو که به نقض گسترده حقوق بشر متهم هستند، سلاح صادر می کنند.

209-211-9

پربیننده ترین خبرها