فارن پالیسی: بازگشت ناآرامی به عربستان؛ تهدیدی برای آل سعود

فارن پالیسی: بازگشت ناآرامی به عربستان؛ تهدیدی برای آل سعود
شنبه 30 مرداد 1395 - 12:02

پایگاه فارن پالیسی از نگرانی آل سعود از ناآرامی های داخلی در عربستان و از سرگیری تهدید آن ها برای ماندن در قدرت پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت "وطن"، با افزایش خطرات درعربستان در برهه اخیر و افزایش چالش های داخلی و خارجی، آل سعود بار دیگر تهدیدات خود را برای ماندن در قدرت از سرگرفته است.

براساس این گزارش، این وضعیت برای آل سعود دردناک است، به ویژه درشرایطی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند تا رضایت مسئولان ایرانی را جلب کند.
فارن پالیسی خاطرنشان کرد، افزایش تنش و رویارویی شدید میان عربستان سعودی و ایران کاملاً غیرقابل پیش بینی هم نبود، زیرا بسیاری از تحلیلگران سعودی هشدار داده بودند که این کشور به توافق هسته ای میان آمریکا و ایران با دیده عطوفت نمی نگرد.
دراین گزارش آمده است که تمایل اوباما به برانگیختن جنون خود بزرگ بینی درباره نگرانی هایی که در واقع هیچ پایه و اساسی ندارد، بر ناآرام های داخلی درعربستان افزوده است، به ویژه اینکه این کشوردر توجیه اقدامات خود اعلام کرده است که به دنبال ایجاد تعادل میان سعودی ها - هم پیمان آمریکا در دراز مدت، و ایران است.
به نوشته فارن پالیسی، عربستان سعودی امروز حرکتی رو به عقب دارد، به ویژه اینکه اعتقادش این است که سیاست های اوباما خلأ خطرناکی را درمنطقه ایجاد کرده است، و این سیاستها درنهایت، سرنگونی آل سعود را رقم می زند، به خصوص اینکه عربستان درحال حاضر و به ویژه از زمان روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در سال 2015 از ناآرامی های گسترده رنج می برد.
این گزارش با اشاره به ماجراجویی نظامی عربستان و همپیمانانش علیه یمن از سال گذشته و حمایت دولت آمریکا از ریاض در این جنگ، خاطرنشان کرد که از چند ماه پیش مشخص شده است که سعودی ها خسارت های سنگینی را در یمن متحمل شده اند.
فارن پالیسی نوشت " سعودی ها مشارکت فعالی در جنگ داخلی در سوریه و رساندن سلاح به دست گروه های مسلحی که برای سرنگون نظام بشار اسد تلاش می کنند، ایفا می کنند، این درحالی است که عربستان دراین زمینه همکاری مستحکم با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا داشته است، و ریاض نیز دراین زمینه با حمایت از برخی از گروه های تندرو، خواهان تهیه راهبردی خصمانه تر برای برکناری اسد بوده است، و پس از دخالت گسترده نیروی هوایی روسیه درحمایت از نظام سوریه در تابستان 2015، عربستان سعودی به سمت همکاری با آژانس مرکزی آمریکا رفت و رساندن سلاح به دست گروه های مسلح را بیشتر کرد.
بر اساس این گزارش، روابط رو به رشد اسرائیل و عربستان در پی سفر انور عشقی به اسرائیل با واکنش منفی ایران و برخی دیگر از ملت های عربی روبرو شد.

215

پربیننده ترین خبرها