کدام گروه مسلح سوری اردوغان را به اسد نزدیک می کند؟

کدام گروه مسلح سوری اردوغان را به اسد نزدیک می کند؟
شنبه 30 مرداد 1395 - 20:27

نگرانی از افزایش قدرت کردها در شمال سوریه و تشکیل منطقه خودمختار در این منطقه و انتقال آن به داخل ترکیه باعث شده است تا دولت ترکیه ضمن اعلام نگرانی در این باره به تدریج به مواضع دولت سوریه در این باره نزدیک شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ترکیه اخیرا به طور پراکنده مواضع نیروهای "دفاع مردمی کردها" در شمال سوریه را هدف قرار داده و بر این باور است نیروهای مذکور با حزب کارگران کردستان "پ.ک.ک" که آنکارا آن را تروریست می داند، ارتباط دارند.
این در حالی است که نیروهای یگان های دفاع مردمی کردها امروز شنبه با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط خود را با پ.ک.ک رد کرده اند.
از سوی دیگر، تحولات اخیر در سیاست خارجی ترکیه، با حملات ارتش سوریه به مواضع یگان های دفاع مردمی همراه شده است.
ارتش سوریه، اخیرا با صدور بیانیه ای این گروه را با پ.ک.ک مرتبط دانسته است و در بیانیه ای اعلام کرده است که شاخه نظامی پ.ک.ک اخیرا اقدامات تحریک آمیز خود را در شهر حسکه  تشدید کرده است. در نتیجه، ارتش مواضع عناصر مسلح را هدف قرار داده است.
تغییر دیدگاه دولت ترکیه درباره وضعیت سوریه به ویژه شمال آن کشور، باعث نزدیک شدن دیدگاه های دولتمردان آن کشور به سیاست های دولت دمشق و مطرح شدن احتمال نزدیکی بیشتر طرفین به مواضع یکدیگر شده است، به ویژه آنکه آنکارا، اخیرا با روسیه نیز مصالحه کرده است.
اظهارات امروز بن علی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، نیز احتمال این نزدیکی بیشتر را تقویت می کند. یلدریم گفته است: «از نظر ترکیه، نقش داشتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مرحله انتقالی بلا مانع است». این در حالی است که ترکیه، قبلا هر گونه نقشی را برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در آینده این کشور مردود می دانست.
ترکیه که به طور گسترده و جدی در حال مبارزه با عناصر پ.ک.ک در شرق و جنوب شرق این کشور است نگران آن است کردهای سوریه در نزدیکی مرزهای جنوبی اش، منطقه خودمختار اعلام کنند.
 

216-220 

پربیننده ترین خبرها