شادباش نتانیاهو به پارلمان ترکیه

شادباش نتانیاهو به پارلمان ترکیه
دوشنبه 1 شهريور 1395 - 14:52

به دنبال تصویب توافقنامه سازش با رژیم صهیونیستی در پارلمان ترکیه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از این اقدام آنکارا قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پارلمان ترکیه، دو ماه پس از اقدام کابینه رژیم صهیونیستی در تصویب توافق سازش با ترکیه،دو روز گذشته این توافق را تصویب کرد.

روزنامه السفیر چاپ لبنان تأکید کرد که این توافق؛ شامل اصلاحاتی از جمله لغو  پیگردهای قضایی در حق کسانی می شود که به خاطرجنایت حمله به کشتی مرمره و کشتن شهروندان ترک تبار، تحت تعقیب هستند.

این توافق به تنشها و قطع رابطه شش ساله ترکیه و رژیم صهیونیستی پایان می دهد، این در حالی است که هر دو در طول چندین دهه دو همپیمان در منطقه بودند.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تصویب این توافق از سوی پارلمان ترکیه را  شادباش گفته و آن را زمینه ای برای ازسرگیری فعالیت سفرا دانست.

پارلمان ترکیه شامگاه شنبه گذشته توافق آشتی با رژیم اسرائیل را که هیئت دو طرف ماه گذشته و پس از دو سال مذاکره بدان دست یافتند، با 209 رای موافق در مقابل 16 رای مخالف تصویب کرد.

این توافق پس از تایید رسمی رجب طیب اردوغان  رئیس جمهوری ترکیه، کاملا اجرایی می شود.

بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی باید در مدت 25 روز، 20 میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان ترک به یک صندوق خیریه ترکیه ای پرداخت کند، و در ازای آن شکایت‌ خانواده‌های قربانیان از نظامیان اسرائیلی پس گرفته می‌شود.

در مقابل ترکیه نیز متعهد می شود در صورت شکایت نهادهای ترکیه ای در آینده درخصوص پرونده کشتی مرمره ضد اسرائیل درترکیه یا خارج از این کشور، مبلغ غرامت را به رژیم صهیونیستی بازگرداند.

گفتنی است کشتی مرمره بزرگترین کشتی حامل فعالان صلح برای اعلام همبستگی با ساکنان نوارغزه با هدف شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی بر این منطقه از فلسطین بود.
نیروهای رژیم صهیونیستی اواسط سال 2010 به این کشتی در پهنه دریا حمله کردند، و 10 فعال ترکیه ای را به قتل رسانده، و دهها نفر را مجروح کردند.

این حملات به بحرانی شدن روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی و برهم خوردن رابطه هم پیمانی منطقه ای دو طرف و قطع رابطه منجر شد.

گفتنی است  باراک اوباما رئیس جمهور، جو بایدن معاون وی و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای اصلاح روابط ترکیه ورژیم صهیونیستی پا پیش گذاشتند، و این تلاشهای گسترده در نهایت پس از سالها ناکامی های پی در پی به نتیجه رسید.

بسیاری از ناظران، با توجه به حوادث اخیر ترکیه و کودتای نافرجام، انتظار داشتند پارلمان این کشور تصویب توافق با رژیم صهیونیستی را به تعویق بیاندازد و برخی نیز انتظار داشتند این توافق هیچ گاه تصویب نشود.

با این حال ترکیه این توافق را به دلیل تحقق بیشتر خواسته هایش به ویژه عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی و پرداخت غرامت، پیروزی برای خود می داند.

رژیم صهیونیستی نیز این توافق را دستاورد بزرگی برای خود می داند زیرا به درخواست ترکیه مبنی بر لغو محاصره دریایی نوارغزه جامه عمل نپوشاند.

در همین خصوص ناظران معتقدند ترکیه و اسرائیل در زمینه محاصره نوار غزه به راه حل میانه ای دست یافته اند که مفادش لغو نشدن این محاصره است، اما رژیم صهیونیستی به ترکیه برای رساندن کمکها به نوار غزه و اجرایی کردن طرحهای حیاتی؛ امکانات بیشتری ارایه می دهد.
رژیم صهیونیستی ترکیه را با عبور کمکهایش از بندر اسدود که تحت نظارت این رژیم است، به قبول ادامه محاصره نوارغزه مجبورکرده است.

در هر حال این توافق دراصل برای عادی سازی روابط دیپلماتیک دوجانبه و از سرگیری فعالیت سفراست، به رغم این که این بحران آسیب زیادی به روابط اقتصادی دو طرف وارد نکرده است.

برخی کارشناسان درانتظار افزایش مبادلات تجاری میان دو طرف هستند به ویژه این که ترکیه و رژیم صهیونیستی در توسعه میادین گازی مدیترانه دارای منافع مشترکی هستند.

برخی تحلیلگران صهیونیست، عقب نشینی ترکیه را ناشی از ضعف موضع این کشور در نتیجه ناکامی سیاستهای خارجی آنکارا می دانند.

لازم به ذکر است، مقامات اسرائیلی نیز دربرابراین توافق مواضع متناقضی اتخاذ کرده اند زیرا برخی آن را شادباش گفته و برخی نیز به انتقاد از آن پرداختند.

بسیاری معتقدند پرداخت غرامت به ترکیه؛ ضربه شدیدی به ارتش رژیم صهیونیستی است به رغم اینکه ارتش بیش از همه با این توافق موافق بود.

"یوسی میلمان" تحلیلگر نظامی روزنامه عبری معاریو نیز با اشاره به حادثه امنیتی که ایهود باراک، وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی، اخیرا از آن یاد کرده بود، وی را به دلیل خدشه دار کردن امنیت اسرائیل که شاید به توافق با ترکیه ارتباط داشته باشد، مورد اتهام قرار داد.

نتانیاهو پس از تصویب این توافق در پارلمان ترکیه گفته بود که اسرائیل تصویب توافق از سوی پارلمان ترکیه را شادباش گفته، و منتظر ادامه اجرای آن از جمله از سرگیری فعالیت سفراست.

217 ـ 211

پربیننده ترین خبرها