عشقی: بازهم به "اسرائیل " می روم

عشقی: بازهم به
دوشنبه 1 شهريور 1395 - 20:43

یکی از مسئولان سابق سازمان اطلاعات عربستان و دلال برقراری روابط سعودی و رژیم صهیونیستی از سفر جدید خود به تل‌آویو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، "انور عشقی" یکی از مسئولان سابق سازمان اطلاعات عربستان با اشاره به اینکه برای سفر مجدد به تل‌آویو برنامه ریزی می کند، تاکید کرد که درخصوص سفر نخستش به تل‌آویو هیچ کس در عربستان او را بازخواست نکرده است.

مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان و مهندس بهبود روابط میان کشورش و صهیونیست‌ها در گفت وگو با روزنامه آمریکایی "هافینگتن پست" و در چارچوب تلاش ریاض برای توسعه روابط با تل آویو و حرکت در مسیر علنی کردن و پیشبرد آن تا تشکیل ائتلاف، از برنامه ریزی برای سفر مجدد به تل آویو  خبر داد.

وی گفت: توجه "اسراییل" به  تحقق این سفر بیانگر تمایل تل آویو به حل و فصل کشمکش و شکستن انزوای خود در خاورمیانه است و این روند از یک پدیده صحیح حکایت دارد و هر چند وی را در مسیر انتقاد قرار داده است اما بازهم از این بابت خرسند است.

انور عشقی با تاکید بر اینکه سفرش به "اسرائیل" با سیاست عربستان منافات ندارد، گفت: من در نیروهای مسلح و سفارت عربستان کار کردم و زندگی کاری خود را پس از ۱۸ سال در کمیته ویژه هیات وزیران پایان دادم، بنابراین دستاورد تاریخی‌ام مرا شایسته آشنایی با سیاست عربستان قرار داد با این حال این موضوع به معنای آن نیست که من نماینده کشورم هستم.

از سوی دیگر یک منبع در وزارت خارجه عربستان که خواست نامش فاش نشود نیز درباره امکان سفر بدون روادید سعودی ها به "اسرائیل" گفت: برخی سعودی ها که در فلسطین منافع تجاری و اجتماعی دارند از چند راه که آن را "فریبکاری" برشمرد، عازم "اسرائیل" می شوند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، انور عشقی در سفر اول خود به تل‌آویو، با مسئولان صهیونیستی از جمله دوری گولد، مدیرکل وزارت خارجه و یواف مورد خای، رئیس دایره مدنی وزارت جنگ و 4 نماینده معارض کنست رژیم صهیونیستی دیدار کرده است.

انور عشقی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" تاکید کرده بود، یکی بودن برخی منافع عربستان و "اسرائیل" موضوع جدیدی نیست و به شرط پذیرش طرح صلح عربی سال 2002، ریاض برای گشایش سفارتش در تل‌آویو آماده است.

این در حالی است که مطبوعات صهیونیستی بارها تاکید کرده بودند که ریاض و تل‌آویو از سال‌ها پیش همکاری اطلاعاتی دارند. از سوی دیگر، عشقی درحالی که تاکید می‌کرد، سفر وی سرزمین‌های اشغالی، موضوعی شخصی است، تحلیلگران تاکید کردند، سفر  مسئول سابق اطلاعات عربستان بدون موافقت ریاض غیر ممکن بوده است.

علی‌رغم موج اعتراضات گسترده در میان اعراب در خصوص سفر اول انور عشقی به تل‌آویو، که زمان زیادی از آن نمی‌گذرد، اعلام خبر سفر دوم  نشان می‌دهد که ریاض وی را برای سفر اولش بازخواست نکرده است.

213-9

پربیننده ترین خبرها