هشت ماه پس از کشتار شیعیان نیجریه..."محکوم می‌کنیم" !!

چهارشنبه 3 شهريور 1395 - 14:56

هشت ماه پس از فاجعه "زاریا" در حق مسلمانان نیجریه، سازمان های حقوقی و حقوق بشری در داخل و خارج از این کشور، ادامه بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی و بیش از 200 تن از سران و هواداران جنبش او را محکوم کردند و آزادی فوری آنان و درمان شیخ زکزاکی را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای ارتش نیجریه، هشت ماه پیش، به حسینیه ای در ایالت کادونا واقع در شمال نیجریه، یورش بردند و مرتکب فاجعه ای شدند که دستکم هزار کشته و زخمی برجا گذاشت و به بازداشت 200 تن از سران و هواداران جنبش اسلامی از جمله شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش منجر شد.

جنبش اسلامی نیجریه، همچنان بدون رهبر و نگران جان اوست، به ویژه پس از آن که فرزند او محمد زکزاکی دربارۀ نابسامانی وضع جسمانی او خبر داد و این مساله، محکومیت هایی خارجی و داخلی برای دولت نیجریه به دنبال داشت.

"ابراهیم موسی" سخنگوی جنبش اسلامی در نیجریه، به خبرنگار شبکه العالم گفت: دولت، تاکنون هنوز هیچ اقدام جدی در قبال شیخ ابراهیم زکزاکی انجام نداده است. آن ها او را برای درمان به بیمارستان منتقل نکردند و از آزادی او نیز سر باز زدند، ماه پیش که با او دیدار کردم، حالش بسیار وخیم بود.

"سید بد ماصی یعقوب" برادر شیخ ابراهیم زکزاکی نیز گفت: اگر قصد آنان کشتنِ او نیست، باید او را به ما تحویل بدهند، به ویژه که اکنون بینایی خود را نیز از دست داده است.

خانم "جمی کروفی" یکی از قربانیان نجات یافته از فاجعه زاریا اظهار داشت: آن ها به من تیراندازی کردند و از ناحیه کمر و سینه هدف قرار گرفتم، فکر می کنم جمعا 9 گلوله به من اصابت کرد. در این فاجعه که ارتش نیجریه مرتکب آن شد، سه تن از فرزندانم را از دست دادم.

کمیتۀ ستاد آزادسازی شیخ زکزاکی، اخیراً در شهر کدونا کنفرانس مطبوعاتی برگزار و نتایج تحقیقات خود دربارۀ فاجعۀ زاریا اعلام کرد، و ریاست جمهوری را مسئول این فاجعه دانست.

شیخ "عبدالحمید بللوا" مسئول جنبش اسلامی در زاریا، به شبکه العالم گفت: بر اساس قانون اساسی نیجریه، بدون اجازۀ رئیس جمهور، هیچ افسری، اجازه ندارد هیچ گلوله ای شلیک کند، اما کاخ ریاست جمهوری، این موضوع را رد کرد.

جنبش اسلامی در نیجریه، علیه فاجعۀ زاریا اقامه دعوا کرد و محاکمۀ عاملان این جنایت و آزادی بازداشت شدگان و پرداخت تاوان به خانواده های قربانیان را خواستار شد.

205

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها