گزارش محرمانه‌ای که فاجعۀ مکه را پیش بینی کرده بود

گزارش محرمانه‌ای که فاجعۀ مکه را پیش بینی کرده بود
چهارشنبه 3 شهريور 1395 - 14:59

یک روزنامۀ عربستانی فاش کرد که یک شرکت مستشاری، در گزارشی محرمانه که چندین ماه پیش از فاجعۀ سقوط جرثقیل در مکه تهیه کرده بود، دربارۀ خطر آن هشدار داده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ عکاظ، در شمارۀ روز سه شنبۀ خود نوشت: در این گزارش محرمانه که به مراجع تحقیق تحویل داده شد، فاش شده بود که در امر نظارت بر کار جرثقیل ها و خطرات ناشی از آن ها، سهل انگاری شدیدی وجود دارد.

این گزارش همچنین هشدار داده بود که خطر فعالیت جرثقیل های شرکت "بن لادن" بسیار بالا و غیرقابل قبول است.

در این گزارش همچنین از ضعف شدید دستگاه های پشتیبانی متصل به جرثقیل ها خبرداده شده، و تاکید شده بود که عاملان راه اندازی این جرثقیل ها فاقد تخصص کافی هستند و ضروری است خدماتی که شرکت بن لادن در زمینۀ جرثقیل ها ارائه می دهد، خالی از خطر و متکی بر تخصص و کیفیت لازم باشد.

در این گزارش تاکید شده بود که اگر خدمات رسانی به همین روند ادامه یابد، به احتمال زیاد، حادثه ای برای جرثقیل ها اتفاق خواهد افتاد که فاجعه بار خواهد بود و به طور مستقیم بر آبروی شرکت بن لادن و منافع آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این گزارش همچنین اسناد ارائه شده دربارۀ جرثقیل های به کار رفته در طرح های عمرانی مکه را "صوری" ارزیابی کرده و قدرتِ مدیریت بحران در صورت بروز حادثه برای جرثقیل را بسیار پایین تشخیص داده بود.

حادثۀ سقوط جرثقیل در حرم مکه که روز 11 سپتامبر گذشته اتفاق افتاد، بر اساس اعلام نهاد امداد عربستان سعودی، 110 کشته و 238 زخمی برجا گذاشت.

205

پربیننده ترین خبرها