بن لادن: در سقوط جرثقیل مکه مقصر نبودیم

پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 19:23

با گذشت نزدیک به یک سال از حادثه سقوط مرگبار جرثقیل مسجد الحرام، شرکت ساختمان سازی بن لادن عربستان سعودی از قبول نتایج تحقیقات مربوط به این رویداد سر باز زد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کمیته ای کارشناسی شامل نمایندگان شرکت آرامکو و انجمن مهندسان ساختمانی عربستان در گزارشی شرکت بن لادن را به کوتاهی و سهل انگاری در حادثه سقوط جرثقیل مسجد الحرام متهم کرده است، اما این شرکت با ردّ اتهام وارده، گزارش مذکور را "شتابزده و نادرست" می داند. 
به نوشته روزنامه سعودی عکاظ، شرکت بن لادن ادعا می کند که گزارش کمیته کارشناسی براساس اطلاعاتی نادرست و غیرواقعی تهیه شده است.
شرکت بن لادن اعلام کرد: کمیته کارشناسی در گزارش خود آورده است که جرثقیل هنگام وزش باد با سرعت 32 کیلومتر در ساعت نمی تواند کار کند و احتمال سقوطش وجود دارد ولی شرکت سازندۀ جرثقیل در دفترچه راهنمای تولیدات خود اعلام می کند که هنگام وزش باد با سرعتی بیش از 70 کیلومتر در ساعت نباید از جرثقیل استفاده کرد ولی سازمان هواشناسی عربستان هیچ گزارشی درباره وزش باد با سرعتی بیش از 70 کیلومتر در ساعت هنگام سقوط جرثقیل منتشر نکرده است. 
تیم کارشناسی شرکت آرامکو و انجمن مهندسان ساختمانی عربستان در گزارش خود آورده است که هنگام سقوط جرثقیل سرعت باد به 85 کیلومتر در ساعت رسیده بود و جرثقیل تعادل خود را از دست داده بود و زاویه اش 85 درجه بود و نباید در چنین شرایطی به کار گرفته می شد، زیرا هنگام کار کردن با جرثقیل سرعت باد نباید از 32 کیلومتر در ساعت فراتر برود. 
بزرگترین جرثقیل شرکت بن لادن در طرح توسعه مسجد الحرام، روز 11 سپتامبر 2015  بر سر زائران بیت الله الحرام افتاد که این حادثه 110 کشته و 238 مجروح برجای گذاشت.

سقوط این جرثقیل بزرگ و زمان و مکان آن در موسم حج گذشته، ابهامات زیادی درباره عمدی بودن این حادثه ایجاد کرده بود؛ اما چند روز بعد از آن، فاجعۀ خونین منا و ابعاد گسترده آن، موجب فراموشی یا کمرنگ شدن حادثه جرثقیل و دیگر مشکلات موسم حج سال گذشته گردید.

214

پربیننده ترین خبرها