چرا قطری ها فرستاده شاه اردن را نپذیرفتند؟

چرا قطری ها فرستاده شاه اردن را نپذیرفتند؟
پنج‌شنبه 4 شهريور 1395 - 22:18

العالم ـ منابع مطبوعاتی فاش کردند که یکی از مسئولان دفتر پادشاه اردن برای پایان دادن به تیرگی روابط کشورش با قطر، می خواست به دوحه سفر کند، ولی قطری ها با این سفر مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی منابع دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس در لندن تصریح کردند که دولت امان احتمال می داد که قطر با سفر عبدالله وریکات به دوحه که هم اکنون فرستاده پادشاه اردن به امارات است، موافقت کند؛ ولی مقامات قطری روی چندان خوشی به این سفر نشان ندادند.

به نوشته روزنامه "رای الیوم"، این منبع افزود: سفر آزمایشی وریکات به قطر کنسل شد؛ هرچند مقامات قطری رسما اعلام نکردند که با سفر وی مخالفت خواهند کرد.

این منبع تاکید کرد که به نظر می رسد هدف از این سفر، تکمیل مذاکرات با کشورهای حاشیه خلیج فارس به مناسبت نزدیکی زمان تعیین وضعیت کمکهای مالی شورای همکاری خلیج فارس به اردن و رفع تیرگی بوده است؛ اما این تلاش با شکست مواجه شد.

دوحه پیشتر هم از اینکه اردن خود را به عنوان طرفی در منازعه اخیر میان قطر و برخی کشورهای خلیج فارس می داند، ابراز نارضایتی کرده بود؛ «زیرا قطر تمام اختلافات با کشورهای "دوست و برادر" خود را کنار گذاشته است».

اخیرا نوعی تیرگی در روابط میان دو کشور حاکم شده؛ به گونه ای که برخی مسئولان اردنی شاهد عدم پایبندی قطر به کمکهای مالی شورای همکاری خلیج فارس به اردن هستند که در مقابل پایبندی ریاض و کویت و ابوظبی، سهم دوحه از آن در طول پنج سال به 1.25 میلیار دلار می رسد. 

اردن در انتظار اعلام موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس قبل از پایان سال جاری است؛ در پایان سال جاری یک مرحله از اعطای کمکهای مالی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به اردن به ارزش 5 میلیارد دلار به پایان می رسد و پس از آن مرحله دیگری از این کمکها آغاز می گردد.

سیاستمداران ارشد و بروکراتها در دستگاههای دولتی اردن این روزها این سوال را مطرح می کنند که آیا کشورهای هم پیمان در خلیج فارس، به ویژه امارات و عربستان به امان فرصتی برای تجدید این کمکهای مالی خواهند داد یا خیر؟

اردن پیش بینی می کند در صورتی که عربستان و امارات سهم خود را پرداخت کنند، کویت نیز با پرداخت سهم خود از کمکهای مالی شورای همکاری خلیج فارس به اردن مخالفتی نخواهد کرد؛ اما پیچیدگی اصلی با دولت قطر همچنان ادامه دارد که از پرداخت سهم خود در کمکهای مالی قبلی خودداری کرده بود. 

به سبب ماهیت روابط و تماسها که به هیچ نحوی طی بیش از 5 سال تغییری نکرده است، احتمال می رود که "قطر همچنان به پرداخت سهم خود وقعی ننهد".

کشورهای چهارگانه متعهد شده بودند که طی 5 سال، 5 میلیارد دلار به اردن پرداخت کنند؛ عربستان وامارات و کویت به تعهدات خود عمل کردند در حالی که برخی سیاستمداران اردنی به دوحه خوش بین نیستند.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها