پشت پردۀ درخواست عراق برای تغییر سفیر سعودی

پشت پردۀ درخواست عراق برای تغییر سفیر سعودی
دوشنبه 8 شهريور 1395 - 15:03

سخنگوی وزارت امورخارجه عراق در گفتگوی تلفنی با شبکه العالم، از دلایل این کشور برای درخواست تغییر سفیر سعودی پرده برداشت.

"احمد جمال" در تماس تلفنی با العالم، ابراز امیدواری کرد که ریاض به درخواست بغداد برای تغییر ثامر السبهان پاسخ مثبت دهد.
وی اظهارات و مواضع ثامر السبهان سفیر سعودی در بغداد را مداخله جویانه توصیف کرد و گفت: وزارت امورخارجۀ عراق اظهارات السبهان درخصوص طرح ترورش به دست نیروهای الحشد الشعبی را یک خبرسازی رسانه‌ای، و تعرض به دولت عراق و زیر سؤال بردن توانایی‌های این کشور در حفظ امنیت هیئت‌های دیپلماتیک دانست.
احمد جمال اظهار داشت: وزارت امورخارجه عراق بارها با اقدامات غیرقانونی ثامر السبهان مواجه شده، که اکثر آنها مربوط به اظهارات مطبوعاتی مستمر او بوده است.
وی افزود: اظهارات السبهان در بیشتر موارد، دخالت آشکار در امور داخلی عراق، و برخلاف وظایف دیپلماتیک او به عنوان نماینده یک کشور در داخل عراق بوده است.
احمد جمال خاطرنشان کرد: این مسائل بارها تکرار شده است، و وزارت امورخارجه عراق با فراخواندن السبهان و یا تقدیم یادداشت های اعتراض به طرف سعودی، بارها درباره اقدامات او تذکر داده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه عراق تأکید کرد: سفیر سعودی چند روز قبل از طرح ترورش در بغداد خبر داده، و بعضی گروه‌های الحشد الشعبی را متهم کرده بود.
وی اظهار داشت: اعلام کردیم که این یک خبرسازی و دروغ بی‌اساس است، و تأکید کردیم که چرا دولت و یا وزارت امورخارجه عراق را از چنین موضوعی مطلع نکرده است، به همین دلیل از او خواستیم هرگونه سند و یا مدرکی را برای اثبات این موضوع ارائه کند.
احمد جمال گفت: وزارت امورخارجه عراق با سفرا طبق وظایف و مأموریت‌هایشان تعامل می‌کند.
احمد جمال خاطرنشان کرد: چندین بار از دوستان خود در عربستان شنیدیم که اظهارات السبهان بیانگر سیاست سعودی نیست بلکه نظر شخصی سفیر می باشد!
وی افزود: نظرات شخصی این فرد (سفیر سعودی) برای ما آزار دهنده است، به ویژه آنکه وی بارها اظهاراتی را علیه دلاورمردان الحشد الشعبی مطرح کرده، درحالیکه این نیروها بخشی از نیروهای دفاعی کشور هستند .. سفیر سعودی پس از آن مدعی شد که الحشد الشعبی امنیت هیئت‌های دیپلماتیک در عراق را تهدید می‌کند، که ما این اظهارات را تعرض به دولت و توانایی‌های خود در حفظ امنیت هیئت‌های دیپلماتیک عنوان کردیم.
احمد جمال با اشاره به درخواست وزارت امورخارجه عراق از عربستان برای تغییر ثامر السبهان، از طریق سفیر عراق در ریاض، گفت: در انتظار پاسخ آنها هستیم؛ اگر تمایل دارند به روابط خود با عراق ادامه دهند، امیدواریم که به این درخواست پاسخ مثبت دهند. امیدواریم که این اقدام با واکنش منفی طرف سعودی همراه نشود.
احمد جمال خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه عراق بارها اعلام کرده است که عربستان همسایۀ مهمی برای عراق است، و بغداد به دنبال برقراری روابطی متوازن با این کشور می‌باشد؛ ما خواستار برقراری روابطی متوازن و طبیعی و واقعی بین عراق و عربستان در راستای تضمین منافع مردم دو کشور هستیم.

پربیننده ترین خبرها