مردم مصر به ادارۀ حج از سوی عربستان اطمینان ندارند

مردم مصر به ادارۀ حج از سوی عربستان اطمینان ندارند
سه شنبه 9 شهريور 1395 - 15:00

نتایج یک نظر سنجی از مردم مصر که دربارۀ موضوع میزان اعتمادشان به ادارۀ حج از سوی عربستان انجام شده است، از بی اعتمادی آنان به توانایی عربستان برای ادارۀ این مراسم حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، صفحۀ توییتر "شبكة الحج والعمرة" (مجموعه ای متشکل از اساتید و دانشجویان علوم دینی و فقه) با انتشار گزارشی نوشت 21 درصد از حجاج مصری ترجیح می دهند به دلایل امنیتی یفر حج خود را به سال آینده موکول کنند. این صفحه نوشت "مرکز عربی پژوهش ها و بررسی های مصر" 6000 نفر از مصریانی را که امسال به سفر حج می روند، در یک نظر سنجی مورد بررسی قرار داده است. افراد شرکت کننده در نظر سنجی از گروه های سنی 25 تا 75 سال بوده اند.
بر اساس گزراشی که از نتایج این نظر سنجی منتشر شده است، 42 درصد از افراد گفته اند نظرشان دربارۀ ادارۀ حج در سال جاری، مثبت نیست. 33 درصد نیز گفته اند امیدی برای بازگشت از این سفر ندارند.

"شبکة الحج و العمرة" همچنین خبر داد که بسیاری از شرکت کنندگان، ترجیح می دهند که حج خود را به سالی "امن تر" موکول کنند و حدود 21 درصد از کسانی که برای حج سال 1437 هجری قمری ثبت نام کرده بودند، نظر خود را تغییر داده اند و منتظر ضمانت هایی جدی برای حفظ جانشان هستند. آنان توقع دارند که اداره حج در سال جاری بهبود بیابد.

43 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، از این که دولت مصر حقوق کشته شدگان در فاجعۀ منا را پیگیری نکرد، ابراز ناخرسندی کردند.

 29 درصد از پرسش شوندگان دربارۀ ارزیابیشان از سطحِ استفادۀ عربستان سعودی از فن آوری های جدید برای بهبود ادارۀ مراسم حج، گزینۀ بسیار عالی، 52 درصد گزینۀ بسیار ضعیف و 19 درصد نیز گزینه متوسط را انتخاب کردند.

در این میان، 23 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، "حج در شرایط کنونی" را "واجب شرعیِ بی خطر"، 45 درصد "واجب شرعیِ همراه با خطرهایی متوسط" و 32 درصد آن را "واجب شرعیِ بسیار خطرناک" دانستند.
24 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که ناامنی و حوادثی که باعث مرگ حاجیان در سال های گذشته شد امری طبیعی است و 43 درصد از آنها نیز معتقدند که نبود امنیت در ایام حج به دلیل سوء مدیریت دولت عربستان است.
بر اساس این نظر سنجی، 15 درصد شرکت کنندگان معتقدند که این حوادث در اثر عدم رعایت قوانین و هشدارها توسط حاجاین رخ داده و 18 درصد نیز قضا و قدر الهی را در این امر دخیل می دانند که امری خارج از دست بشر است.
گفتنی است تعداد داوطلبان مصری حج عمره برای سال 1437 هجری در مقایسه با سال قبل به میزان 28 درصد کاهش یافته است.
سوء مدیریت مراسم حج توسط سعودی ها در سال گذشته به وقوع فاجعۀ منا منتهی شد که در اثر آن هزاران نفر از حجاج بیت الله الحرام قربانی شدند.
در پی این حادثه کشورهای اسلامی خواستار تشکیل هیأتی مشترک شدند که امور حج را به جای عربستان اداره کند.

 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها