گاردین : کُردها بهترین گزینه آمریکا در سوریه و عراق

گاردین : کُردها بهترین گزینه آمریکا در سوریه و عراق
شنبه 13 شهريور 1395 - 13:17

روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که آمریکا در جنگ با داعش در سوریه و عراق کُردها را بر هر طرف دیگری ترجیح می دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ گاردین در مطلبی تحت عنوان "در سوریه هر کسی درگیر جنگ خودش است" خاطرنشان کرد: در جنگ آمریکا با داعش، کُردها همیشه بهترین گزینه برای این کشور بودند. به عنوان مثال در شمال عراق کُردها متحدان قابل اعتمادی (برای آمریکا) محسوب می شوند و تعداد آنها نیز معلوم است و در سوریه نیز مبارزان کُرد برای جنگیدن آموزش دیده تر و آماده تر هستند، و از حمایت کامل ارتش آمریکا در جنگ با داعش برخوردار شدند.
در این مطلب آمده است: تاکنون امور به خوبی پیش می رود ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد و این مشکل ترکیه است زیرا آمریکا از گروه های مسلحی حمایت می کند که ترکیه دشمن خونی اکثر این گروه ها است، و همین امر شاید باعث به هم ریختن برنامه های آمریکا در سوریه خواهد شد اگر نگوییم که برنامه هایش هفته گذشته با پا گذاشتن ترکیه به میدان جنگ سوریه به هم ریخت.
گاردین خاطرنشان کرد: ترکیه پس از اینکه دید کُردها سال 2015 در امتداد مرزهایش چه دستاوردهایی کسب کردند ، تصمیم گرفت که تانک های خود را برای جنگیدن با کُردها به آن سوی مرزهایش با سوریه بفرستد، زیرا کُردها را به دریافت کمک از آمریکا برای تصرف اراضی و نهایتاً برآورده کردن  رؤیای خود یعنی تشکیل کشور کردستان متهم می کند.
این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد: یک هفته پس از مداخله نظامی ترکیه در سوریه معلوم شد که هر کسی درگیر جنگ خودش برای دست یابی به اهدافش است؛ اهدافی که بی شک با همدیگر فرق دارد. مداخله ترکیه تغییرات بزرگ ، سریع و غیرمنتظره ای را در قضیه ائتلافات ایجاد کرد زیرا روسیه پس از مداخله ترکیه به پشتیبانی از دولت دمشق برخاست و مواضع گروه های مسلح را در شمال سوریه بمباران کرد، و پای کُردها را به مناطق جدیدی کشاند و تلفات و خسارات ارتش سوریه تبدیل به دستاوردهای جدید شد. 
گاردین تأکید کرد: عملیاتی که روسیه در آن از کُردها استفاده کرد ، با هدف مسدود کردن مسیرهای پشتیبانی گروه های مسلحِ برخوردار از حمایت ترکیه و توسعه مناطق تحت کنترل کُردهای شمال سوریه آغاز شد که این امر برای ترکیه دردسر ایجاد کرد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، عملیات روسیه در حکم کابوسی برای ترکیه بود. این در حالی است که دولت آنکارا تاکنون بارها به آمریکا درباره استفاده از کُردها در جنگ نیابتی با داعش هشدار داده است زیرا دستاوردهای کُردها نزدیک مرزهای ترکیه احتمالاً زمینه را برای دست یابی حزب کارگران کردستان به اهداف استراتژیک خود فراهم می کند، حزبی که دولت ترکیه آن را گروهی تروریستی و متحد نزدیک دیگر گروه های کُرد مسلح می داند. کابوس ترکیه سرانجام گریبانش را گرفت زیرا کُردها ماه آگوست گذشته داعش را از شهر منبج در شمال سوریه عقب راندند و به نزدیکی شهر جرابلس در غرب رود فرات رسیدند، رودی که ترکیه آن را خط حائل بین ماجراجویی آمریکا در خاورمیانه و منطقه نفوذ خود می داند.
گاردین تأکید کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از برگۀ کُردها به عنوان برگه جدید خود برای نزدیک شدن به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه استفاده کرد تا اینکه دو طرف به تفاهمات و توافقاتی درباره بحران سوریه رسیدند. در برهه کنونی نمی توان آینده بحران سوریه را به خوبی پیش بینی کرد، و همچنین نمی توان گفت که آیا هر یک از طرف های درگیر این بحران به هدف خود خواهد رسید یا نَه؟

214

پربیننده ترین خبرها